عنوان الإطروحه
النفاق الوظيفي في المدارس وطرق التغلب عليه من وجهة نظر مديري المدارس في مديرية تربية الزرقاء الأولى
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-04-06
اسم الطالب
ماجده عبد الرحمن جباره الجندي
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
خالد السرحان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة انتشار ظاهرة النفاق الوظيفي في المدارس، وطرق التغلب عليه من وجهة نظر مديري المدارس في مديرية تربية الزرقاء الأولى، كذلك هدفت الدراسة إلى الكشف عن دلالة الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات تقديرات المديرين في هذه المدارس ضمن متغيرات الدراسة (الجنس، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي) تكوّن مجتمع الدراسة المستهدف وعينتها من كافة مديري المدارس الحكومية في مديرية تربية الزرقاء الأولى، للعام الدراسي 2020/2021، والذي بلغ حجمه (148) مديرًا ومديرة، وتمّ اختيار خمس عشرة مدرسة من المدارس الحكومية في محافظة الزرقاء بأسلوب المعاينة القصدية لإجراء المقابلة والإجابة عن السؤال المفتوح المتعلق بطرق التغلب على انتشار ظاهرة النفاق الوظيفي في المدارس، ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بتطوير استبانة تكوّنت من جزأين اثنين، اشتمل الجزء الأول منها على بعض المتغيّرات الديموغرافية، واشتمل الجزء الثاني منها على (38) فقرة موزّعة على مجالين بواقع (20) فقرة لمجال النفاق بالقول، و(18) فقرة لمجال النفاق بالعمل، وقد تمّت صياغة فقرات الاستبانة على هيئة عبارات تعكس رأي مديري المدارس حول ظاهرة النفاق الوظيفي لدى معلميهم، يقابلها تدريج مكوّن من خمس درجات (كبيرة جدّاً، كبيرة، متوسطة، قليلة، قليلة جداً)، وقد تحقّقت الباحثة من دلالة الصدق الظاهري، ودلالة صدق المحتوى لأداة الدراسة، كما تحقّقت من دلالة الثبات باستخدام طريقة الاتساق الداخلي. وكشفت نتائج الدراسة أن درجة انتشار ظاهرة النفاق الوظيفي في المدارس لدى المعلمين من وجهة نظر مديري المدارس في مديرية تربية الزرقاء الأولى جاءت بدرجة متوسطة على المجالين القول والفعل. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي) في جميع المجالات والدرجة الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في النفاق بالفعل، والنفاق الوظيفي، وجاءت الفروق لصالح الأقل من عشر سنوات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في النفاق بالقول. وتـوصلت النتائج إلى أن تقديم الحوافز وتعميق إحساس العاملين بأنهم شركاء في وضع أهداف المدرسة والسماح للعاملين بالمشاركة في صنع واتخاذ القرارات هي من أهم طرق التغلب على انتشار ظاهرة النفاق الوظيفي في المدارس. في ضوء نتائج الدراسة، أوصت الباحثة بضرورة زيادة الاهتمام بعملية اختيار المعلّمين المختصين الأكفياء القادرين المتحلين بالأخلاق الحسنة، وزيادة الاهتمام بصقل خبرات ومهارات المعلّمين، وتوعيتهم، وعقد دورات وورش عمل تستهدف المعلمين والمعلّمات سواء العاملين منهم أو المستجدين، إذ لا بدّ من الاهتمام بالعنصر البشري الذي هو محور العملية التعليمية، وعلى إدارات المدارس زيادة الاهتمام بمسألة الكشف عن الظواهر السلبية المحيطة ببيئة العمل، والاستفادة من طرق التغلب عليها في التصدي لها.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to find out the degree of the spread of the phenomenon of job hypocrisy in schools and ways to overcome it from principals? perspectives in the First Zarqa Education Directorate. In addition, the study also aimed to reveal the significance of the statistically significant differences between the averages of the principals?estimates in these schools within the study variables (gender, years of experience, and academic qualification). The target people of the study and its sample consisted of all public school principals in Zarqa First Education Directorate for the scoolastic year 2020/2021, which reached (148) principals that fifteen public schools in Zarqa Governorate were chosen by the purposively inspection method due to the ease of access in order to conduct the interview for answering the open question of the study tool, and to achieve the objectives of the study, the researcher developed a questionnaire that consisted of two parts; The first part of it included some demographic variables, and the second part of it included (38) paragraphs distributed into two areas with (20) items for the field of hypocrisy by saying, and (18) paragraphs for the field of hypocrisy by working. The items of the questionnaire were formulated in the form of phrases that reflect the opinion of the principals on the phenomenon of job hypocrisy among their teachers, corresponding to it with a grading that extends over a continuum consisting of five degrees (very large, large, medium, few, very few). The researcher verified the significance of the apparent reliability, and the significance of the content validity of the study tool, as well as the significance of the study. Consistency is used the method of internal consistency. The results of the study revealed that the degree of spread of the phenomenon of job hypocrisy in schools among teachers from the principals? perspective in the First Zarqa Education Directorate came with a moderate degree in both fields of speech and action. It also showed that there were no statistically significant differences due to the effect of the variables (gender, educational qualification) in all fields and the total degree, And the existence of statistically significant differences attributed to the impact of years of experience in hypocrisy by working and job hypocrisy, and the differences came in favor of less than ten years, and there were no statistically significant differences in hypocrisy by saying. Also, the results concluded that providing incentives and deepening employees? sense that they are partners in setting school goals and allowing employees to participate in decision-making are among the most important ways to overcome the spread of the phenomenon of job hypocrisy in schools. In light of the study results, the researcher recommended the necessity of increasing attention to the process of selecting competent, qualified, capable and ethical teachers, and increasing interest in refining the expertise and skills of teachers, and making them aware, and holding courses and workshops targeting teachers, whether employed or new, as it is necessary to pay attention to the human element that is the focus of the process. Educational, and school administrations should pay more attention to the issue of uncovering negative phenomena surrounding the work environment, for benefit of ways of overcoming and countering them
رقم ISN
6854
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN