عنوان الإطروحه |
درجة الإستقواء الإداري لدى مديري المدارس في محافظة المفرق وعلاقتها بالاداء الوظيفي
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-06-29 |
اسم الطالب |
عائده صيتان حميدان المساعيد
|
المشرف |
تيسير محمد احمد الخوالده |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ميسون طلاع محمود الزعبي |
نجزى عبد الحميد درواشة |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدّراسة التعرّف إلى درجة الاستقواء الإداري لدى مدِيري المدارس في محافظة المفرق وعلاقتِها بالأداء الوظيفي، والتعرّف إلى أثر متغيرات الجنس، والمؤهَل العلمي، والخبرة في ذلك. واستُخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي لمُلائمتِه لطبيِعة الدّراسة ، وتكوّن مجتمع الدّراسة من (8378) معلماً ومعلّمة للعام الدراسي(2019/2020)، وتكوّنت عيّنة الدّراسة من (385) معلماً ومعلمة ، وتمّ تطوير استبانة مكوّنة من جُزأين: الجُزء الأول لقياس الاستقواء الإداري، وتكوّن من(29) فقرة، والجُزء الثاني لقياس الأداء الوظيفي للمُعلمين ، وتكوّن من(21) فقرة، وتمّ التّحقق من صِدق الأداة وثباتها، وأظهرت النّتائج أن درجة الاستقواء الاداري لدى مُديري المدارس قد جاءَت بدرجة مُتوسطة ، وأظهرت النّتائج أيضا وجود فُروق ذات دلالة احصائية، تُعزى لأثر مُتغير الجنس فِي جميع المجالات، وفي الدّرجة الكلية باستثناء الرقابة والتقويم لصالح الإناث، وإلى عدم وجود فُروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لأثر مُتغير المؤهل العلمي، وإلى عدم وجود فروق تُعزى لأثر مُتغير الخبرة في جميع المجالات باستثناء المتابعة والتقويم، وجاءت الفروق لِصالح الخبرات ،وتُبين النتائج أيضاً أن مُستوى الاداء الوظيفي لدى مُعلمي المدارس في محافظه المفرق من وجهة نظرهم قد جَاء بالدرجة المتوسطة، كما تُبين النتائج وجود فُروق ذات دلالة احصائية تُعزى لأثر مُتغير الجنس لِصالح الإناث، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود فروق تُعزى لأثر مُتغير المؤهل العلمي لصالح البكالوريوس، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تُعزى لأثر مُتغير الخبرة، وأظهرت النّتائج وجود علاقة سلبيّة بين الاستقواء الإداري والاداء الوظيفي لدى المُعلمين.
وفي ضوء نتائج الدراسة، فقد أوصت الباحثة في ضُوء النتائج بضرورة إعداد برامج ودورات تدريبية لمدراء المدارس، بِهدف التعريف والارتقاء بالأساليب الإدارية المُتطورة، تنمية القِيم الدينية والأخلاقية وتنمية مفاهِيم التَسامح والحِوار، ومهارات التواصُل الاجتماعي لديهم، وعقد دورات تدريبية للمعلمين باستمرار لتحسين الأداء الوظيفي وتقويمهم بشكل مستمرة، وتقديم الحوافز المادية والمعنوية للمعلمين لرفع الاداء.
|
الملخص بالانجليزي |
The purpose of the study is to investigate the degree of administrative bullying of school principals in Mafraq governorate and Its relation to job performance; as well as the effect of gender, scientific qualification and experience on that. The researcher adopted the descriptive survey approach as it fits the nature of the study. The population of the study consisted of (8378) male and female teachers for the schooling year 2019/2020, as the sample consisted of (385) male and female teachers, the researcher developed a questionnaire consisted of two parts; the first measuring administrative bullying within (29) items; the second: to measure teachers' job performance within (21) items. The researcher checked validity and reliability. The findings of the study showed that the degree of administrative bullying was in an average level, there were significant statistical differences attributed to gender in all domains and in the total score except for observation and evaluation in favor of females; there were no significant statistical differences attributed to scientific qualification. Further, there were no significant statistical differences attributed to experience in all domains except for follow up and evaluation in favor of long experiences. Moreover, the findings showed that job performance level among teachers was in an average level as perceived by them. There were significant statistical differences attributed to gender in favor of females.
There were significant statistical differences attributed toscientific qualification in favor of Bs degree. However, there were no significant statistical differences attributed to experience. The findings showed that there is a negative relationship between administrative bullying and job performance among teachers. According to the results of the study the researcher recommended; the necessity of preparing training programs and courses for school principals, with the aim of identifying and upgrading evolving administrative methods, developing religious and ethical values, developing concepts of tolerance and dialogue, and their social communication skills, and holding training courses for teachers continuously to improve job performance and evaluate them continuously, and to provide material and moral incentives for teachers to raise performance
|
رقم ISN |
6808 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|