عنوان الإطروحه
درجة ممارسة القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت للقيادة الرشيقة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-04-08
اسم الطالب
ايه محمود محمد مخامره
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
خالد احمد الصرايرة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القادة الأكاديميين والإداريين في جامعة آل البيت للقيادة الرشيقة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، باستخدام أداة تكونت من (29) فقرة موزَعة على أربع مجالات تمثل أبعاد القيادة الرشيقة، وهي( تنظيم موقع العمل والتحسين المستمر والعمل القياسي والعاملين متعددي الوظائف) وتم التحقق من صدق الأداة وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (270) إداري و(200) أكاديمي تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية من مجتمع يتكون من (951) إداري و(401) أكاديمي. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة ممارسة القادة الأكاديمين والإداريين في جامعة آل البيت للقيادة الرشيقة جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً على التوالي (تنظيم موقع العمل والتحسين المستمر والعمل القياسي والعاملين متعددي الوظائف). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إستجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي والمسمى الوظيفي على كافة المجالات ووجود فروق تعزى لأثر المسمى الوظيفي على مجال العاملين متعددي الوظائف، كما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين متوسطات إستجابة أفراد عينة الدراسة تعزى لأثر الخبرة على كافة مجالات الدراسة. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بعدد من التوصيات أهمها التخلص من الممارسات القيادية التقليدية التي تتسم بالنظام المركزي والسلوك، وضرورة تطبيق أبعاد القيادة الرشيقة والمتمثلة في (تنظيم موقع العمل والتحسين المستمر والعمل القياسي والعاملين متعددي الوظائف)، لما لها من أهمية كبيرة في تحسين الأداء وجودة الخدمات المقدمة وتقليل الهدر في الوقت والأفكار والتخلص قدر الإمكان من الترهل ومن كل الأنشطة التي لا تمثل قيمة للمؤسسة .
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of academic and administrative leadership practice at Aal al-Bayt University for agile leadership, and the study followed the descriptive survey method, using a tool consisting of (29) paragraphs distributed in four areas representing the dimensions of agile leadership, namely (The Job site organization The Continuous improvement, The Standard work, and The Multifunctional workers)The tool was verified as honest and consistent, and the study sample consisted of (270) administrators and (200) academics who were chosen by the stratified random method from a community consisting of (951) administrative and (401) academic. The results of the study concluded that the degree of practicing academic and administrative leaders at Aal Al-Bayt University for Agile Leadership came with a medium degree, and the fields came in descending order respectively (The Job site organization The Continuous improvement, The Standard work, and The Multifunctional workers). The results also showed that there were no statistically significant differences between the response rates of the study sample individuals due to the effect of gender, educational qualification and job title on all fields and the presence of differences attributable to the impact of the job title on the field of multi-functional workers, as it also showed the presence of statistically significant differences at the level of significance between the response averages The members of the study sample are attributed to the impact of experience on all fields of study. In the light of the results, the researcher recommended a number of recommendations, the most important of which is to get rid of the traditional leadership practices that are characterized by the central system and behavior, and the need to apply the dimensions of agile leadership, which is (The Job site organization The Continuous improvement, The Standard work, and The Multifunctional workers), because of its great importance in improving performance and quality of services Introduction and reduce waste in time and ideas and get rid of as much as possible from flabby and all activities that do not represent the value of the institution
رقم ISN
6807
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN