عنوان الإطروحه
أثر استخدام الخرائط الذهنية في تحصيل المفاهيم الفقهية لدى طلاب الصف العاشر في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-17
اسم الطالب
عمر احمد حسين حسن
المشرف
ابراهيم احمد سلامة الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ماهر شفيق خليف الهواملة
احسان غديفان علي السريع
عبدالرؤوف بني عيسى
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية في تحصيل المفاهيم الفقهية في مادة التربية الإسلامية لدى طلاب الصف العاشر في دولة الكويت، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من فصلين مكونين من (38) طالبًا، من طلاب مدرسة حكومية خالد سعود الزيد في محافظة مبارك الكبير في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2016/2017م، وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية مكونة من 20طالبًا، ومجموعة ضابطة مكونه من 18 طالبًا، وتلقت المجموعة التجريبية دروسًا وفق إستراتيجية الخرائط الذهنية بينما تلقت المجموعة الضابطة دروسًا وفق الطريقة التقليدية، واعتمدت الدراسة اختبارا تحصيليا أعده الباحث وقام بعرضه على المحكمين والخبراء. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ?? )0.05) بين متوسطي درجات الطلاب المجموعة الضابطة ( الذين يُدرّسون بطريقة تقليدية) و طلاب المجموعة التجريبية ( الذين يُدرّسون باستخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية ) في التحصيل البعدي في مقرر التربية الإسلامية في وحدة الفقه لاختبار التحصيل المعرفي عند مستوى التذكر والفهم والكلي لصالح المجموعة التجريبية بعد ضبط التحصيل القبلي، وتوصلت الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ?? )0.05) بين متوسطي درجات الطلاب المجموعة الضابطة ( الذين يُدرّسون بطريقة تقليدية ) وطلاب المجموعة التجريبية ( الذين يُدرّسون باستخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية ) في التحصيل البعدي في مقرر التربية الإسلامية في وحدة الفقه لاختبار التحصيل المعرفي عند مستوى التطبيق، بعد ضبط التحصيل القبلي. وأوصت الدراسة باستخدام الخرائط الذهنية في تدريس مادة التربية الإسلامية بشكل عام والمفاهيم الفقهية لظهور فاعليتها مقارنة بالطريقة التقليدية
الملخص بالانجليزي
The aim of the study was to uncover the effect of the use of Mental Map strategy in the achievement of the jurisprudential concepts in Islamic education among the tenth grade secondary students in the State of Kuwait. In order to achieve the objective of the study, the semi-experimental method was used. The sample consisted of two classes consisting of (45) students In the second semester of the 2016/2017 academic year, an experimental group of 22 students and a group of 23 students, the experimental group received lessons according to the strategy of Mental Map , while the controled group received lessons according to the traditional method, The study had a collection test prepared by the researcher and presented to the arbitrators and expert The study led to the following results: - There are statistically significant differences in the level of (? 0.05) between the average scores of the students of the controlled group (who study in a traditional way) and the students of the experimental group (who study using the strategy of Mental Map) Cognitive level at the level of memory, in favor of the experimental group after controlling the previous achievement. - There are statistically significant differences at (? 0.05) between the average scores of the students of the control group (who study in a traditional way) and the students of the experimental group (studying using the strategy of mental map) Knowledge at the level of understanding, in favor of the experimental group after controlling the previous achievement. - There were no statistically significant differences in the level of (? 0.05) between the average scores of the students of the control group (who are studying in a traditional way) and the students of the experimental group (who study using the Mental Map strategy) Cognitive achievement at the level of application, after controlling the tribal achievement. - There are statistically significant differences at the level of (? 0.05) between the average scores of the students of the control group (who study in a traditional way) and the students of the experimental group (studying using the mental map strategy) in the post-achievement of the Islamic education course in the jurisprudence unit to test cognitive achievement At the three levels, for the benefit of the experimental group after controlling the previous achievement . The study recommended the use of mental maps in the teaching of Islamic education in general, and jurisprudential concepts in particular; to be effectiveness compared to the traditional way
رقم ISN
680
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN