عنوان الإطروحه
درجة تطبيق مديري مدارس لواء ماركا لمبادئ القيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى البراعة التنظيمية لديهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-03-08
اسم الطالب
هنا عوض محمود الجبور
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
عمر عبدالرحيم ربابعة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تطبيق مديري مدارس لواء ماركا لمبادئ القيادة التحويلية وعلاقتها بمستوى البراعة التنظيمية لديهم، ومعرفة تأثير متغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في ذلك. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، حيث تم تطوير استبانة مكونة من ((52 فقرة موزعة على: القيادة التحويلية ومجالاتها (التأثير المثالي، التحفيز الإلهامي، الاستثارة الفكرية، الاعتبارات الفردية، التمكين) والبراعة التنظيمية ومجالاتها (الاستغلال، الاستكشاف) وتكونت عينة الدراسة من (400)معلم ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة التحويلية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة مرتفعة، وجاء مستوى البراعة التنظيمية لديهم بدرجة مرتفعة أيضاً. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عن درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة التحويلية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عن درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة التحويلية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على الأداة ككل، وفي جميع المجالات. وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عن درجة ممارسة مديري المدارس للبراعة التنظيمية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عن درجة ممارسة مديري المدارس للبراعة التنظيمية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على الأداة ككل، وفي جميع المجالات. وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين تطبيق مديري المدارس للقيادة التحويلية ومستوى البراعة التنظيمية لديهم. ومما أوصت به الدراسة: أن تعمل وزارة التربية على عقد دورات تدريبية لمديري المدارس باختلاف خبراتهم ومؤهلاتهم العلمية للمحافظة على مستواهم المرتفع لممارسة القيادة التحويلية والسعي نحو تحسينه وتطويره.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing transformational leadership among school principals in Marka District and its relation to their level of organizational ambidexterity، and the impact of the variables of gender، educational qualification، and years of experience. in that. The descriptive approach was adopted in this study. The researcher developed a questionnaire as the research instrument for collecting data. The questionnaire is consisted of (52) items distributed into transformational leadership and its domains (idealized influence، inspirational motivation، individual considerations، intellectual stimulation، and enablement; and the organizational ambidexterity and its domains (exploration and discovery). The sample of the study consisted of (400) male and female teachers who were selected by simple random sampling technique. The findings of the study showed that the degree of applying transformational leadership by principals as perceived by teachers was high. Further، the level of organizational ambidexterity was high too. Moreover، the findings of the study showed that there were statistically significant differences in the responses of the sample regarding the degree of practicing transformational school principals in Marka District attributed to gender in favor of females on the tool as a whole as well as in all domains، while there were no differences because of the impact of years of experience and scientific qualification on the tool as a whole as well as in all domains. Also، the findings showed that there were statistically significant differences in the responses of the sample regarding the degree of practicing organizational ambidexterity attributed to gender in favor of females، while there were no differences attributed to years of experience and scientific qualification on the tool as a whole as well as in all domains. Finally، the results showed that there was a positive relationship between the implementation of transformational leadership principles and the level of organizational ambidexterity. Based on the findings، the study recommended the ministry of education to conduct training courses for school administrators with different experiences and academic qualifications to keep their high level and improve transformational leadership skills
رقم ISN
6798
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN