عنوان الإطروحه
درجة ممارسة الإدارات الجامعية لمبادىء القيادة الاستراتيجية وعلاقة ذلك بالتميز التنظيمي في الجامعات االأردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-07-13
اسم الطالب
اسماء ناصر محمد جالودى
المشرف
وائل محمد ياسين الشرمان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشه
منيرة محمود الشرمان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة الإدارات الجامعية لمبادىء القيادة الإستراتيجية، وعلاقة ذلك بالتميز التنظيمي في الجامعات الأردنية، وتكونت عينة الدراسة من (460) موظفا من مجتمع الدراسة. واستخدامت الباحثة المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، وذلك من خلال بناء استبانة تكونت من محورين؛ الأول القيادة الاستراتيجية والثاني التميز التنظيمي. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة الإدارات الجامعية لمبادىء القيادة الاستراتيجية من وجهة نظر العاملين في الجامعات الأردنية جاءت بدرجة متوسطة، كما توصلت الدراسة أن مستوى التمير التنظيمي من وجهة نظر العاملين في الجامعات الأردنية جاء بدرجة متوسطة، وأسفرت النتائج ايضا الى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين درجة ممارسة الإدارات الجامعية لمبادىء القيادة الاستراتيجية ومستوى التميز التنظيمي في الجامعة. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالات احصائية ترجع لمتغير الجنس لصالح الذكور على موضوع القيادة الاستراتيجية والتميز التنظيمي، والى وجود فروق ذات دلالات احصائية ترجع لمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا على موضوع القيادة الاستراتيجية والتميز التنظيمي، والى وجود فروق ذات دلالات احصائية لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح من خبرتهم أكثر من (10) سنوات على موضوع القيادة الاستراتيجية والتميز التنظيمي، والى وجود فروق ذات دلالة احصائية ترجع لمتغير تصنيف الجامعة لصالح الجامعات الحكومية على موضوع القيادة الاستراتيجية والتميز التنظيمي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات أهمها: عقد دورات او ندوات او مؤتمرات في الجامعات الاردنية لنشر وتعزيز مفهوم القيادة الاستراتيجية وأهميتها في تطوير الأداء الإداري والوظيفي في الجامعات ومدى تأثيرها على المستوى التنظيمي فيها.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to reveal the degree of university administrations practicing the principles of strategic leadership, and its relationship to organizational excellence in Jordanian universities, and the study sample consisted of (460) employees from the study community. The researcher used the descriptive survey linkage method, by building a two-axis questionnaire. The first is strategic leadership and the second is organizational excellence. The results of the study showed that the degree of university administrations practicing the principles of strategic leadership from the viewpoint of workers in Jordanian universities came with a medium degree, and the study also found that the level of organizational progress from the viewpoint of workers in Jordanian universities came with a medium degree, and the results also resulted in a positive correlation between The degree to which university departments practice the principles of strategic leadership and the level of organizational excellence at the university. The results of the study also showed that there are differences with statistical significance due to the gender variable in favor of males on the topic of strategic leadership and organizational excellence, and to the presence of differences with statistical significance due to variable scientific qualification in favor of graduate studies on the topic of strategic leadership and organizational excellence, and to the presence of differences with statistical significance for the variable number of years Experience in favor of their experience more than (10) years on the topic of strategic leadership and organizational excellence, and the presence of statistically significant differences due to the variable of the university classification for the benefit of government universities on the topic of strategic leadership and organizational excellence. Based on the research results of the study, the researcher recommended the following: holding courses, seminars or conferences in Jordanian universities to spread and enhance the concept of strategic leadership and its importance in developing administrative and job performance in universities and the extent of their impact on the organizational level therein
رقم ISN
6796
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN