عنوان الإطروحه
Spiritual Well-Being and Quality of Life among Hemodialysis Patients in Jordan: A Cross-Sectional Correlational Study
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-10
اسم الطالب
اسامه لافي رفاعي البقوم
المشرف
احمد سالم احمد موسى
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمد سعد ونس البشتاوي
عبدالمنعم بطيحة
الكلية
كلية الاميرة سلمى بنت عبدالله للتمريض
القسم
تمريض صحة البالغين/ العناية الحثيثة
الملخص بالعربية
المعلومات الأساسية: على غرار الدراسات الغربية، وجد أن المرضى الخاضعين للغسيل الكلوي من الأردنيين يعانون من تدني جودة حياتهم. عالمياً، لقد وُثق أن الجوانب الدينية و الروحية لحياة المرضى الخاضعين للغسيل الكلوي تلعب دوراً مهماً في مساعدتهم على التأقلم مع مرضهم وتحسين مستويات جودة حياتهم. مع هذا، بحثت القليل من الدراسات في العلاقة بين الصحة الروحانية وجودة الحياة المرتبطة بالصحة لدى المرضى الخاضعين لغسيل الكلى، مع كون الدراسات المتوفرة قد أجريت في إطار غربي يعكس التقاليد المسيحية السائدة. على حسب علم الباحث،لا توجد دراسات سابقة قد بحثت في الصحة الروحانية و جودة الحياة المتربطة بالصحة لدى المرضى العرب الخاضعين لغسيل الكلى في الأردن أو في أي بلد عربي. الهدف: تهدف هذه الدراسة لاستكشاف العلاقات الترابطية بين الصحة الروحانية، وأبعاد الصحة الدينية و الوجودية، وجودة الحياة المرتبطة بالصحة لدى المرضى الأردنيين المسلمين الخاضعين للغسيل الكلوي. المنهجية: تم اختيار تصميم ذو مقطع عرضي كمي وترابطي مناسب لهذه الدراسة، وتم اختيار عينة ملائمة من 150 مريضاً أردنياً يخضعون للغسيل الكلوي أجابوا على استبانه منظمة ذاتية. أجريت هذه الدراسة في وحدات غسيل للكلى في سبع مستشفيات رئيسية كبيرة في مناطق شمال ووسط الأردن. تم استخدام أداتين ذاتيتين في الدراسة: المقياس العربي للصحة الروحانية (SWBS) والنسخة العربية من المسح الصحي المكون من 36 بنداً الإصدار 1.0(36RAND).واستخدم أيضاً نموذج انحدار وصفي ثنائي ومتعدد المتغيرات. النتائج: أفاد المشاركون بمستوى متوسط من الصحة الروحانية (80.8M=)، والصحة الديني (46.8(M= ومستوى منخفض نسبياً من الصحة الوجودي (34M=). أظهرت هذه الدراسة أن المرضى الأردنيين الخاضعين للغسيل الكلوي يعانون من تدني جودة الحياة المتعلقة بالصحة بمستوى متوسط بلغ (74.3). وكانت لجودة الحياة المتعلقة بالصحة ترابطاً إيجابياً معتدلاً ذو دلالة إحصائية مع الصحة الروحانية (r=.45، p< .001) والصحة الدينية (r=.36، p< .001)،والصحة الوجودية (r=.40، p< .001). في نموذج الانحدار النهائي متعدد المتغيرات، حافظت عوامل الصحة الوجودية، والصحة الدينية، والجنس، والدخل والحالة الاجتماعية على ترابطات دلالية مع جودة الحياة المتعلقة بالصحة بعد ضبط المتغيرات الروحية، والديموغرافية والطبية الأخرى ذات الصلة. وقد وجد أن عامل الصحة الوجودي هو أقوى معيار تنبؤي لوجود تأثير دلالي وإيجابي على جودة الحياة المتعلقة بالصحة. الخاتمة: تعد هذه الدراسة أول دراسة كمية تبحث في علاقة الصحة الروحانية وأبعاد الصحة الدينية والوجودية، وجودة الحياة المتعلقة بالصحة لدى المرضى الأردنيين الخاضعين للغسيل الكلوي. حيث أظهرت أن المستويات المرتفعة من عوامل الصحة النفسي والديني والوجودي مرتبطة بجودة الحياة المتعلقة بالصحة. تدعم هذه الدراسة دراسات أخرى في الإفادة عن أهمية البعد الروحي لجودة الحياة المتعلقة بالصحة لدى المرضى الخاضعين للغسيل الكلوي. مجملاً، تُشير الدراسة إلى أن مرضى الأردنيين الخاضعين للغسيل الكلوي يستخدمون المعتقدات والممارسات الدينية والروحية كوسيلة لتحسين مستوى جودة الحياة المتعلقة بالصحة. وتم البحث في الآثار المترتبة على ممارسات التمريض، والتعليم والبحث.
الملخص بالانجليزي
Background: It was found that Jordanian hemodialysis patients suffer from poor quality of life. Worldwide, it has been documented that the spiritual and religious aspects of hemodialysis patients? lives play an important role in helping with adapting to their illness and improving their quality of life levels. However, few studies have investigated the relationship between spiritual well-being and health-related quality of life among hemodialysis patients, with the available studies conducted in the Western context and reflect a predominantly Christian tradition. To the best knowledge, no previous research study has investigated spiritual well-being and health-related quality of life among Arab hemodialysis patients in Jordan or any other Arab country. Purpose: The purpose of this study was to explore the associations between spiritual well-being, its religious and existential wellbeing dimensions, and health-related quality of life among Jordanian Muslim hemodialysis patients. Method: A cross-sectional, correlational, and quantitative design was chosen as being suitable for this study. A convenience sample of 150 Jordanian hemodialysis patients completed a structured, self-administered questionnaire. This study was conducted in the dialysis units at seven large regional and referral hospitals in the northern and central Jordan. Two self-reported instruments were used: the Arabic Spiritual Well-Being Scale (SWBS) and the Arabic version of the RAND 36-Item Health Survey 1.0. Descriptive, bivariate, and multivariate regression model were used. Results: The participants reported a moderate level for the spiritual well-being (M= 80.8) and religious well-being (M= 46.8), and a relatively low level for the existential well-being (M= 34.0). This study showed that Jordanian hemodialysis patients suffer from poor health-related quality of life with a mean level of 74.3. The health-related quality of life had statistically significant moderate positive correlations with the spiritual well-being (r=.45, p< .001), religious well-being (r=.36, p< .001), and existential well-being (r=.40, p< .001). In the final multivariate regression model, existential well-being, religious well-being, gender, income and marital status retained significant associations with health-related quality of life after controlling for other spiritual, demographic and medical-related variables. The existential well-being was the strongest predictor, with a large, positive, and significant effect on the health-related quality of life. Conclusion: This is the first quantitative study to investigate the relationship between spiritual well-being, its religious and existential wellbeing dimensions, and health-related quality of life among Jordanian hemodialysis patients. It showed that higher levels of spiritual, religious and existential well-being were associated with better health-related quality of life. This study support other work in reporting the importance of the spiritual dimension of health-related quality of life for hemodialysis patients. Overall, the study suggests that Jordanian hemodialysis patients use their religious and spiritual beliefs and practices as a mechanism to improve their level of health-related quality of life. The implications for nursing practice, education and research are explored
رقم ISN
6794
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN