عنوان الإطروحه
مدى تطبيق مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان لمبادئ الحوكمة من وجهة نظر العاملين فيها
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-07-13
اسم الطالب
ايمان عادل ابراهيم مهنا
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالده
عمر محمد الخرابشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة إلى تعرف مدى تطبيق مديري المدارس الخاصة في محافظة العاصمة لمبادئ الحوكمة من وجهة نظر العاملين فيها، وأثر متغيرات الجنس, والمؤهل العلمي, والمستوى الوظيفي, وعدد سنوات الخبرة, ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة الدراسة، وتكونت من (70) فقرة موزعة على مجالات ( المشاركة، المساءلة، الشفافية، الإدامة، العدالة والمساواة، الكفاءة، الفعالية)، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (457) من العاملين في المدارس الخاصة في محافظة العاصمة عمان في المملكة الأردنية الهاشمية، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي نظرا لملائمته لطبيعة الدراسة. وأظهرت النتائج أن جميع مجالات الدراسة (المشاركة، المساءلة، الشفافية، الإدامة، العدالة والمساواة، الكفاءة، الفعالية)، كانت متوسطة، حسب إجابات المستجيبين لاستبانة الدراسة. وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدى تطبيق المدارس الخاصة لمبادئ الحوكمة، جميعها تعزى لمتغيرات الجنس ولصالح الإناث، وللمستوى الوظيفي ولصالح العاملين الإداريين ثم المعلمين. كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمجالاتها: (المشاركة، الكفاءة، الفعالية)، تعزى لمتغير سنوات الخبرة ولصالح الافراد الذين تجاوزت سنوات خبرتهم اكثر من عشرة سنوات، بينما لم يكن لمجالات: (المساءلة، الشفافية، العدالة، الإدامة) أي فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة. كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لجميع مجالات مبادئ الحوكمة تعزى لمتغير المؤهل العلمي. وبناءً على النتائج التي توصلت اليها الدراسة فإن الباحثة توصي بضرورة زيادة وعي مدراء المدارس لأهمية تطبيق مبادئ الحوكمة في مدارسهم، وإشراك العاملين خصوصاً المستوى الوظيفي (الموظف)، في عملية تطبيق مبادئ الحوكمة، والاستفادة من خبرة العاملين من فترة بعيدة في المدارس خصوصاً، في تطبيق مبادئ الحوكمة ونقلها للموظفين والعاملين الجدد.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the extent of the application of the principals of private schools in the Capital Governorate to the principles of governance from the point of view of employees in it, the impact of gender variables, the educational qualification, the level of employment, and the number of years of experience. The fields of (participation, accountability, transparency, perpetuity, justice and equality, efficiency and effectiveness), and its validity and reliability were confirmed, and the study sample consisted of (457) workers in private schools in the capital city of Amman in the Hashemite Kingdom of Jordan, and the researcher used the descriptive approach The survey is due to its relevance to the nature of the study. The results showed that all areas of the study (participation, accountability, transparency, perpetuity, justice and equality, efficiency and effectiveness) were average, according to the respondents' answers to the study questionnaire. And to the presence of statistically significant differences in the extent to which private schools apply the principles of governance, all of which are due to gender variables and in favor of females, and the level of employment and for the benefit of administrative workers. The study also found that there were statistically significant differences in its fields: (participation, efficiency, effectiveness), attributed to the variable of years of experience, while the areas of (accountability, transparency, fairness, and perpetuation) did not have any statistically significant differences attributable to the variable of years of experience. The results of the study also indicated that there are no statistically significant differences for all fields of governance principles due to the variable of the academic qualification. Based on the results of the study, the researcher recommends the need to increase the awareness of school principals of the importance of applying the principles of governance in their schools, and the involvement of workers, especially the job level (employee), in the process of applying the principles of governance, and benefit from the experience of workers from a long time in schools in particular, in the application Governance principles and their transfer to new employees and employees
رقم ISN
6793
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN