عنوان الإطروحه
الأنا والآخر في رواية "سيدات الحواس الخمس" لجلال برجس
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-19
اسم الطالب
حسين ابراهيم قاسم ابو حجيله
المشرف
منتهى طه القسيم الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مهى عبدالقادر محمد المبيضين
جودي فارس بطاينة
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
بُنيت هذه الدراسة على مقدمة ، وتمهيد ، وثلاثة فصول ، وخاتمة ، أشرتُ في المقدمةِ إلى أهمية الموضوع ، وأسباب اختياره ، ومنهج الدراسة ، وجاء التمهيدُ ليُلقي الضوء على مفهومِ الأنا والآخر ، باعتباره مفهوماً يتعلقُ بالشخصية ، وبوصف هذه الرواية ، رواية تقوم على الشخصية ، وقد وظَّفتُ هذا المفهوم ، كما ورد في نظرية النقد النفسي ، لأنَّه المفهوم الأقدر على كشف أبعاد الشخصية ، وتحولاتها ، كما أنَّ الرواية نهضت على فكرة الخيانة ، وتداعياتها النفسية ، ومفهوم الخيانة ارتبط فيها بشخصية البطل ، وبنساء خمس ، كلُّ امرأة منها ترمز إلى حاسة من الحواس الخمس ، وقد شغلت المرأة الحيِّز الأهم في بنية الرواية ، فهي تُعدُّ بمثابة المركز البنيوي لها ، وقد أحدث هذا الحضور أوَّل تحوُّل ارتدادي في شخصية البطل ، فظهر إحساسه بالخيانة ، كأنَّه العامل النفسي الأهم في تحوُّل شخصيته تحوُّلاً جذرياً . وقد جاء هذا التحوُّل ليُقيم علاقة بنيوية ، ونفسية بين الكاتب والمدينة من جهة ، وبين المرأة والمدينة من جهة أخرى ، وفق أساليب سردية خاصة على مستوى اللغة والتشكيل ، فجاءت بنية الرواية عاكسة لبنى المجتمع ، وللتحولات طرأت على المدينة ، والمجتمع ، وكشفت عن أثر المكان في تشكيل الأنا ، وتشكيل البنى الاجتماعية ، في فترة زمنية محددة ، اتسمت بالحروب ، والفتن ، وتنامي الإرهاب ، والتطرف ، في مقابل الفن والثقافة . وقد استشرفت هذه الدراسة ، تجربة الكاتب الروائية ، وما شهدته هذه التجربة من تطوُّر فني على مستوى السرد ، من حيث الأسلوب واللغة ، والبناء ، فجاء متوافقاً مع تحولات المجتمع ، وظهور طبقة الفساد ، وتشويه المدن ، واغتيال الأحلام ، فكانت شخصية سليمان الطالع على تضادٍّ مع شخصية سراج عز الدين ، وجاءت شخصية ريفال لتتماهى مع صورة عمان ، فالاغتصاب الذي تعرَّضت له ريفال ، هو صورة عن الاغتصاب الذي تعرَّضت له عمان ، باعتباره صورة ممثلة للاغتصاب ، الذي تتعرَّض له العواصم العربية . إنَّ جلال برجس يقيم في هذه الرواية ، علاقة خفيَّة بين الواقع ، والأيدولوجيا ، ويُعيد إنتاج مفهوم الطبقية ، وهيمنة رأس المال ، والفساد ، على الإعلام ، والاقتصاد ، والمجتمع ، فضلاً عن سعيه الحثيث إلى إعادة وعي الإنسان بعذريَّة المكان ، وصراعه مع طبقة رأس المال ، التي تسعى جاهدة إلى تشويه الفعل الحضاري ، وتغريب صورة المدينة ، وتقديمها وفق نموذج مغاير للمنظومة القيمية ، والاجتماعية ، التي تُشكِّل وعي الإنسان العربي . ولذلك فقد ظهرت شخصية سراج عز الدين ، شخصية مثالية ، تُعَلي من قيم الفن والحرية والموسيقى والجمال ، في مقابل قيم التشويه ، والخيانة ، والفساد ، التي تمثَّلت في شخصية سليمان الطالع ، تلك الشخصية التي تُعدُّ رمزاً للفساد ، ورمزاً لتوظيف رأس المال في تغيير بنية المجتمع ، واحتواء الإرهاب والتطرف ، وتوظيفه توظيفاً يخدم مشروع هيمنة المال . وقد اتخذ جلال برجس من المرأة رمزاً يرصد من خلاله جملة التحولات الاجتماعية ، فأقام علاقة عضوية ، وموضوعية بين المرأة والمدينة ، فجعل كل امرأة رمزاً لحاسة وقيمة ، وجعل كل حاسة عاجزة عن الكشف ، واستشراف ما يحدث ، فعكست كلُّ حاسة عجزه الجنسي بفعل الخيال ، فسعى إلى تحويل عجزه الجنسي ، ليكون مصدر قوة في مواجهة فساد تلك الطبقة ، وشرِّها ؛ فكان هذا العجز العامل الرئيسي في تغيير وظيفة الشخصية ، فتحوَّلت تلك الشخصية إلى رمز ، يحارب الثعالب والإرهاب ، والثعالب هنا هي رمز لتلك الطبقة التي اغتصبت المدن ، كما اغتصبت النساء .
الملخص بالانجليزي
This study was based on an introduction, a preamble, three chapters, and a conclusion, in the introduction, I mentioned the importance of the topic, the reasons for choosing it, and the curriculum of the study, the preamble came to shed light on the concept of the ego and the other, as a concept related to personality, and as this novel, a character-driven novel, I used this concept, as mentioned in the theory of psychological criticism, because it is the most capable concept to reveal personality dimensions, and its transformations, Also, the novel rose to the idea of betrayal, and its psychological repercussions, and the concept of betrayal was linked to the character of the hero, and with five women, each woman symbolizes one of the five senses, and women occupied the most important space in the structure of the novel, It is counted as the structural center for it, this attendance caused the first retrospective shift in the character of the hero, his sense of betrayal appeared, as if it was the most important psychological factor, and his personality will be radically transformed. This transformation came to establish a structural and psychological relationship between the writer and the city on the one hand, and between the woman and the city on the other hand, according to special narrative methods at the level of language and composition, So, the structure of the novel came to reflect the structures of the society, and transformations in the city and society, it revealed the impact of the place in the formation of the ego and the formation of social structures, In a specific period of time, it was marked by wars, strife, growing terrorism, and extremism, as opposed to arts and culture. This study was anticipated by the writer's novelist experience, and the technical development that this experience witnessed at the level of the narration, in terms of style, language, and construction, it came in line with the transformations of the society and the emergence of the corruption class, distortion of cities and assassination of dreams, Suleiman Al-Tala 'personality was in opposition to Siraj?s Ezzeddine, Rival's character came to blend with the image of Amman, Rifal's rape is an image of Amman's rape, as a representative picture of rape, to which Arab capitals are subjected. In this novel, Jalal Barjas establishes a hidden relationship between reality and ideology, and reproduces the concept of class, capital domination, and corruption, over the media, the economy and the society, in addition to his relentless pursuit to restore human awareness of the virginity of the place, and his struggle with the capital class, which strives to distort the civilized action, and alienating the image of the city, and presenting it according to a different model of the value and social system, which constitute the awareness of the Arab person. That is why Siraj?s Ezzeddine personality appeared as a perfect one, which Lifts up from the values of art, freedom, music, and beauty, in contrast to the values of distortion, betrayal, and corruption, which were represented in the character of Suleiman Al-Tala ', That character which is considered a symbol of corruption, and a symbol of capital investment in changing the structure of society, and containing terrorism and extremism, and employing it as a service which serves the hegemony of the money. Jalal Barjas took the woman as a symbol, through which he monitors all social transformations, and has established an organic and objective relationship between the woman and the city, he made every woman a symbol of sense and value, and he made every sense incapable of revealing and anticipating what is happening, each sense reflected his impotence by imagination, he sought to turn his impotence into a strength in the face of the corruption and evil of that class, this impotence was the main factor in changing the character's function, and that character became a symbol that fights foxes and terrorism, and foxes here are a symbol of that class that raped cities and women. However, the Siraj's Ezzeddine project ends with his assassination in the bombing of the Gallery building; however, the optimistic view of the writer insists that his project for change remain in the personality of the child Ahmed, and in Rival's restoration of herself
رقم ISN
6787
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN