عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس منطقة الأحمدي التعليمية للإدارة المرئية وعلاقتها بالتميز الإداري من وجهة نظر معلميهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-17
اسم الطالب
فهد زيدان خلف العنزي
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
علاء احمد حراحشة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس بمنطقة الأحمدي التعليمية للإدارة المرئية وعلاقتها بالتميز الإداري من وجهة نظر معلميهم, حيث تكونت عينة الدراسة من (492) معلم ومعلمة في منطقة الأحمدي التعليمية في الكويت، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي من خلال تطوير استبانة مكونة من مجالين، تناول المجال الأول الإدارة المرئية وتكون من ثلاثة محاور هي (استراتيجية وضع قواعد العمل، استراتيجية التطهير، استراتيجية القضاء على الهدر) والمجال الثاني تناول التميّز الإداري، وتكون من أربعة محاور(القيادة، السياسات/ الاستراتيجيات، إدارة الموارد البشرية ،إدارة العلاقات والموارد المادية) وتم استخراج دلالات الصدق والثبات للاستبانة، وأظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء استراتيجية وضع قواعد العمل، والإدارة المرئية وجاءت الفروق لصالح الذكور، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية باستثناء استراتيجية القضاء على الهدر وجاءت الفروق لصالح أكثر من 5 سنوات، كما واظهرت نتائج الدراسة في مجال التميز الإداري عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية باستثناء القيادة وجاءت الفروق لصالح الذكور، و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية باستثناء إدارة الموارد البشرية وجاءت الفروق لصالح أكثر من 5 سنوات ، كما أظهرت نتائج الدراسة ، وجود علاقة ايجابية دالة إحصائيا بين واقع تطبيق درجة ممارسة مديري المدارس بمنطقة الأحمدي التعليمية للإدارة المرئية والتميز الإداري من وجهة نظر معلميهم . وفي نهاية الدراسة أوصى الباحث العمل على عقد دورات تدريبية تعزز من قدرة المديرين على استخدام استراتيجيات الإدارة المرئية، خاصةً لدى الإناث، ودعوة المديرين ذوي الخبرة القليلة نحو السعي لاكتساب المزيد من المعارف والخبرات حول إدارة الموارد البشرية الذي يعتبر أحد مجالات التميز الإداري وممارساته والعمل على تطوير مجموعة من الآليات التي يمكن استخدامها في العمل نحو تعزيز التميز الإداري لدى مختلف العاملين في المدرسة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of school principals' practice of visual management and its relationship to administrative excellence from the point of view of their teachers, as the study sample consisted of (492) teachers in the Ahmadi educational district in Kuwait. The relational descriptive approach was used by developing a questionnaire consisting of two areas. The first area deals with visual management and consists of three axes (business rule-setting strategy, cleansing strategy, waste elimination strategy) and the second area deals with administrative excellence, and it consists of four axes (leadership, policies / strategies, human resource management, relationship and material resources management). The validity and reliability indications of the questionnaire were extracted, and the study showed statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of gender in all fields except for strategy setting business rules, visual management and differences in favor of males, and the study showed no statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of academic qualification in all fields, as the results showed that there are statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of years of experience in all fields and in the total degree With the exception of the waste elimination strategy, the differences came in favor of more than 5 years, and the results of the study in the field of administrative excellence showed that there were no statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of gender in all areas and in the overall degree except for leadership, and the differences were in favor of males, and There are no statistically significant differences (? = 0.05) due to the effect of scientific qualification in all fields and in the total score, and the results also showed that there are no statistically significant differences (? = 0.05) due to the effect of years of experience in all fields and in the total degree except for human resources management The differences came in favor of more than 5 years. As the results of the study showed, there is a positive statistically significant relationship between the reality of applying the degree of practice of school principals in the Ahmadi educational district of visual management and administrative excellence from the viewpoint of their teachers. At the end of the study, the researcher recommended working on holding training courses that enhance the ability of managers to use visual management strategies, especially for females, and to invite managers with little experience to seek to gain more knowledge and experiences about human resources management, which is considered one of the areas of administrative excellence and its practices and work to develop A set of mechanisms that can be used in working towards enhancing administrative excellence among the various workers in the school
رقم ISN
6783
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN