عنوان الإطروحه
استراتيجيات ادارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الأساسية في لواء الجامعة وعلاقتها بالإبداع الإداري
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-07-20
اسم الطالب
آمال حسن يونس دار خليل
المشرف
بيان ظاهر دوشان الماضي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
صالح ناصر عليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الأساسية في لواء الجامعة وعلاقتها بالإبداع الإداري, حيث تكونت عينة الدراسة من (443) معلم ومعلمة في مديرية التربية والتعليم لواء الجامعة ، تم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال تطوير استبانة مكونة من جزأين، تناول الجزء الأول الصراع التنظيمي وتكون من خمسة مجالات هي (استراتيجية التعاون، استراتيجية المنافسة ، استراتيجية الوسطية، استراتيجية التسوية، استراتيجية التجنب) ، وتناول الجزء الثاني الإبداع الإداري وتكون من اربعة مجالات(الأصالة، الطلاقة، الحساسية للمشكلات ،المخاطرة) وتم أُستخراج دلالات الصدق والثبات للاستبانة. حيث أظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات أفراد عينة الدراسة حول تطبيق استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية في لواء الجامعة من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة تقدير مرتفعة، كما أظهرت نتائج الدراسة أن تقديرات أفراد عينة الدراسة حول مستوى الإبداع الإداري لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية في لواء الجامعة من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة تقدير مرتفعة . كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال استراتيجية التجنّب لصالح الذكور ولصالح الإناث في استراتيجية المنافسة، واستراتيجية الوسطية، كما واظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات باستثناء استراتيجية التسوية، واستراتيجية التجنّب وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس ولصالح الدراسات العليا في استراتيجية التعاون، وإدارة الصراع، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات باستثناء استراتيجية الوسطية، وأظهرت النتائج ان استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي لدى مديري المدارس الأساسية في لواء الجامعة وعلاقتها بالإبداع الإداري جاءت مرتفعة على جميع مجالات الاداة ، كما اظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء الإبداع الإداري لصالح الذكور في الحساسية للمشكلات، والمخاطرة، ولصالح الإناث في الطلاقة، والأصالة ، واظهرت ايضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات الأصالة، والمخاطرة لصالح البكالوريوس في الحساسية للمشكلات ولصالح الدراسات العليا في الطلاقة، والإبداع الإداري ككل، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 = ?) تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع المجالات باستثناء الطلاقة واظهرت النتائج الى وجود علاقة ايجابية دالة إحصائيا في جميع المجالات. وفي نهاية الدراسة اوصت الباحثة دعوة المديرين ذوي الخبرة القليلة نحو السعي لاكتساب المزيد من المعارف والخبرات حول الإبداع الإداري وإدارة الصراع وممارساته من خلال الاطلاع على نتائج مجموعة من الدراسات والأبحاث التربوية الحديثة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the strategies of organizational conflict management among principals of basic schools in the university district and its relationship to administrative creativity, where the study sample consisted of (443) teachers in the Directorate of Education of the university district, the survey descriptive approach was used by developing a questionnaire consisting of two areas, dealing with The first area is organizational conflict and it consists of five axes (cooperation strategy, competition strategy, mediation strategies, settlement strategy, avoidance strategy), and the second area deals with administrative creativity and consists of four axes (originality, fluency, sensitivity to problems, and risk). Where the results of the study showed that the estimates of the study sample individuals on the application of organizational conflict management strategies for principals and principals of basic schools in the university district from the teachers ?point of view came with a high degree of appreciation. In the university?s banner, from the teachers ?point of view, it came with a high degree of appreciation. The study showed that there are statistically significant differences (? = 0.05) due to the effect of sex in all fields except for the avoidance strategy for the benefit of males and for the benefit of females in the competition strategy, and the intermediate strategy, and the results of the study also showed the presence of statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of the educational qualification In all fields except for the settlement strategy, the avoidance strategy and the differences came in favor of the bachelor and in favor of graduate studies in the strategy of cooperation, conflict management, and the presence of statistically significant differences (? = 0.05) due to the impact of years of experience in all fields except for the intermediate strategy, and the results showed that conflict management strategies Organizational among principals of basic schools in the university district and its relationship to administrative creativity came high on all areas of the tool, as the results of the study showed that there are statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the impact of sex in all fields except for administrative creativity in favor of males in sensitivity to problems, risk, and in favor Females in fluency and originality also showed statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the effect of the educational qualification in all fields Hall, and the risk in favor of a bachelor?s degree in sensitivity to problems and in favor of graduate studies in fluency, administrative creativity as a whole, and the presence of statistically significant differences (? = 0.05) attributed to the impact of years of experience in all fields except fluency and the results showed a positive relationship statistically significant in all areas. At the end of the study, the researcher recommended inviting managers with few experience towards seeking to acquire more knowledge and experiences about administrative creativity and conflict management and practices by looking at the results of a set of modern educational studies and research
رقم ISN
6781
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN