عنوان الإطروحه |
أثر إعادة هندسة العمليات على التميز المؤسسي في البلديات الكبرى في الاردن
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-05-29 |
اسم الطالب |
محمد محمود بركات العموش
|
المشرف |
سالم سفاح حنيان العون |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
عطاالله فهد صياح السرحان |
شاكر احمد العدوان |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر إعادة هندسة العمليات على التميز المؤسسي في البلديات الكبرى في الأردن. لتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي. لغايات جمع البيانات تم تصميم استبانة مكونة من (45) فقرة توزعت على مجالي إعادة هندسة العمليات والتميز المؤسسي. تكون مجتمع الدراسة من جميع الموظفين في المديريات والأقسام الإدارية في البلديات الكبرى في الأردن والبالغ عددها (11) بلدية كبرى بلغ عددهم (1647) مديراً ورئيس قسم. قام الباحث باختيار عينة متاحة من مجتمع الدراسة تكونت من (305) مديراً ورئيس قسم. أظهرت نتائج الدراسة أن مجال إعادة هندسة العمليات في البلديات الكبرى في الأردن قد جاء بمتوسط حسابي (3.09) وبدرجة تقييم متوسطة ولجميع أبعاده, إذ جاء في المرتبة الأولى بُعد القدرة على التغيير, يليه بُعد الموائمة الاستراتيجية, يليه بُعد تمكين العاملين, يليه بعد تكنولوجيا المعلومات, وجاءَ أخيراً بُعد دعم الإدارة العليا, كما أظهرت النتائج أن مجال التميز المؤسسي في البلديات الكبرى في الأردن قد جاء بمتوسط حسابي (3.05) بدرجة تقييم متوسطة ولجميع أبعاده, حيث جاء في المرتبة الأولى بُعد تميز العمليات, يليه بُعد تميز القيادة, يليه بُعد تميز الاستراتيجية, يليه بُعد تميز الهيكل التنظيمي, وجاءَ أخيراً بُعد تميز المرؤوسين, وقد أظهرت نتائج فرضيات الدراسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإعادة هندسة العمليات بأبعادها مجتمعة على التميز المؤسسي, ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد هندسة العمليات المتمثلة أبعاد القدرة على التغيير, والموائمة الاستراتيجية, وتمكين العاملين, ودعم الإدارة العليا على التميز المؤسسي, وعدم وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبعد تكنولوجيا المعلومات على التميز المؤسسي. أوصت الدراسة بأن تقوم البلديات الكبرى بدعم مبادرات العاملين لتطوير العمل, وتوظيف تكنولوجيا المعلومات في العمليات الرقابية على الأداء, كذلك وأن يتم تطوير البنية التحتية التكنولوجية للبلديات الكبرى بحيث تسمح في تبسيط العمليات الإدارية المعقدة, والاستعانة بالمختصين والخبراء في تطبيق إعادة هندسة العمليات. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the impact of process re-engineering on institutional excellence in Greater municipalities in Jordan. To achieve the objectives of the study, the study relied on the descriptive analytical method. For the purposes of data collection, a questionnaire consisting of (45) items was designed, distributed in the areas of process re-engineering and institutional excellence. The study population consisted of all employees in the directorates and administrative departments of the Greater municipalities in Jordan, which numbered (11) Greater municipalities, and their number reached (1647) employees. The researcher selected a suitable sample from the study population, which consisted of (305) employees. The results of the study showed that the field of process re-engineering in the Greater municipalities in Jordan came with an arithmetic average (3.09) and a medium evaluation degree and for all its dimensions. Finally, the dimension of senior management support came, and the results showed that the field of institutional excellence in the Greater municipalities in Jordan came with an arithmetic average (3.05) with a medium evaluation degree and for all its dimensions, where it came in first place after the operational excellence, followed by the leadership excellence dimension, followed by the excellence dimension The strategy, followed by the dimension of organizational structure excellence, and finally the dimension of subordinates excellence. The results of the study hypotheses showed a statistically significant impact of process re-engineering with its combined dimensions on organizational excellence, and a statistically significant impact of the dimensions of operations engineering represented in the dimensions of the ability to change and strategic alignment Empowering employees, and supporting senior management on organizational excellence, and the absence of a statistically significant impact of the information technology dimension on organizational excellence. The study recommended that the Greater municipalities support the initiatives of employees to develop work, and employ information technology in the performance control processes, as well as that the technological infrastructure of the Greater municipalities be developed to allow for the simplification of complex administrative processes, and the use of specialists and experts in the application of process re-engineering |
رقم ISN |
6749 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|