عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية لمديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق للقيادة الفريقية وعلاقتها بالتمكين النفسي للمعلمين.
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-10
اسم الطالب
شهد رافع عطية نماس
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
خالد احمد الصرايرة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة الفريقية لدى مديري المدارس الأساسية لمديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق للقيادة الفريقية وعلاقتها بالتمكين النفسي للمعلمين.وهل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط استجابات أفراد العينة عن درجة ممارسة القيادة الفريقية لدى مديري المدارس الأساسية في مدديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق تُعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة، وهل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط استجابات افراد العينة عن درجة التمكين النفسي لدى معلمي المدارس الأساسية في قصبة المفرق وتُعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي الإرتباطي. وتكون مجتمع الدراسة من (317) معلما ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة تكونت من محورين وهما: القيادة الفريقية مكونة من (45) فقرة، توزعت على 4 مجالات هي : (تخطيط العمليات، تقييم العمل، التفويض، الإبداع)، ومحور التمكين النفسي للمعلمين والذي تكون من (42) فقرة، موزعة على 4 مجالات ( إدارة الذات، حل المشكلات وإتخاذ القرارات، التأثير بالآخرين، الشعور بالمسؤولية) وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة ممارسة القيادة الفريقية لدى مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق جاءت مرتفعة، بإستثناء مجال تخطيط العمليات. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد عينة الدراسة على درجة ممارسة القيادة الفريقية لدى مديري المدارس الأساسية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغيري المؤهل العلمي والخبرة . وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى التمكين النفسي لدى معلمي المدارس الأساسية،جاء بمستوى مرتفع في جميع المجالات، باستثناء مجال إدارة الذات جاء بمستوى متوسط. وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لإستجابات أفراد عينة الدراسة عن مستوى التمكين النفسي لدى المعلمين ،تُعزى لأثر متغير الجنس، ولصالح الإناث كما بينت النتائج وجود فروق تُعزى لسنوات الخبرة ولصالح فئة (أكثر من 10 سنوات) وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي. وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين مجالات القيادة الفريقية ومجالات التمكين النفسي للمعلمين. وفي ضوء النتائج فقد أوصت الباحثة بعدد من التوصيات من أهمها: ضرورة التأكيد على تعزيز نقاط القوة وتوفير جميع الإمكانيات للمحافظة على درجة ممارسة القيادة الفريقية لدى مديري مديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق، لما لها من أثر إيجابي على مستوى التمكين النفسي للمعلمين .
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the degree of team leadership practice among primary school principals of the Directorate of Education of of Mafraq District for team leadership and its relationship to the psychological empowerment of teachers. The learner used the correlational survey descriptive approach. The sample of the study consisted of the (317) teachers working in the Directorate of Education for the Mafraq District Department.They were chosen by the simple random method.To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed that consisted of two parts, namely: team leadership consisting of (45) items, divided into 4 fields: (operations planning, work evaluation, delegation, creativity), and the psychological empowerment part for teachers, which consisted of (42) paragraphs.Which were distributed into 4 domains(self-management, problem-solving and decision-making, influencing others, sense of responsibility )and the study reached the following results The degree of practicing team leadership among primary school principals in the Education Directorate of the Mafraq District was high, and all domains were highly ranked with the exception of the domains of operations planning. The results showed that there are statistically significant differences between the arithmetic means of the responses of the study sample on the degree of team leadership practice among the principals of basic schools in the Directorate of Education of the Mafraq District attributed to the gender variable and in favor of the females. The results showed that there are no statistically significant differences for the two variables of academic qualification and experience. The study found that the level of psychological empowerment among primary school teachers of the education directors of the Mafraq District came at a high level in al domains, and it came at a high level with a high degree, with the exception of the domains of self management, which came at a medium level. The results showed that there are statistically significant differences between the arithmetic means of the responses of the study sample individuals on the level of psychological empowerment of attributed to the effect of the gender variable, due to the gender variable and in favor of females, as the results showed that there are differences attributed to years of experience and in favor of domains (more than 10 years), and the results showed no statistically significant differences attributed to the scientific qualification variable. The study found a positive correlation between the domains of team leadership and the domains of psychological empowerment of teachers. And based on the results of the study recommended for a group of the most important of them: The need to emphasize strengthening the strengths and providing all possibilities to maintain the degree of team leadership practice among the directors of the Education Directorate of the Mafraq District, because it has a positive impact on the level of psychological empowerment of teachers
رقم ISN
6742
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN