عنوان الإطروحه |
أثر جودة الخدمات الإلكترونية على أداء العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي : دراسة حالة.
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-05-27 |
اسم الطالب |
عرين منصور نزال الحمدون
|
المشرف |
مرعي حسن حمد بني خالد |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
بهجت عيد مفلح الجوازنه |
خالد محمود سليمان الشوابكة |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر جودة الخدمات الالكترونية بأبعادها: (الاعتمادية والمصداقية، سهولة الاستخدام، التعاطف والاستجابة، الأمان، تصميم الموقع الالكتروني) على أداء العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي(دراسة حالة)، وبيان واقع جودة الخدمات الالكترونية وأداء العاملين فيها، تم الاعتماد على المنهج الكمّي والأسلوب الوصفي التحليلي لملاءمته لطبيعة الدراسة وذلك باستخدام أداة الدراسة (الاستبانة) المُعدّة الكترونيا، والمكونة من(38) فقرة لجمع البيانات من عينة الدراسة، تكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي، والبالغ عددهم (1429) عاملاً وعاملة، حيث قامت الباحثة باستخدام طريقة العينة العشوائية البسيطة، كما تم اعداد أداة الدراسة الكترونيا، وتم توز?ع أداة الدراسة على المجتمع كاملا الكترونيا، استرد منها 219 استبانة وجميعها صالحة للتحليل.
وقد أظهرت النتائج أن درجة جودة الخدمات الالكترونية في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي قد جاءت بدرجة مرتفعة، وأن درجة أداء العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي جاءت بدرجة مرتفعة، وقد أظهرت النتائج أن قيمة (R-square) (0.721) وهي قيمة تفسر ما مقداره (72%) لأبعاد جودة الخدمات الالكترونية في أداء العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي ككل؛ إذ أن جودة الخدمات الالكترونية تفسر ما نسبته (72%) من التأثير الحاصل على مستوى أداء العاملين في المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي، وأسفرت النتائج عن أنه لا يوجد أثر ذو دلالة احصائية لسهولة الاستخدام على أداءالعاملين عند مستوى دلالة(0.05??). ويوجد أثر ذو دلالة احصائية للاعتمادية والمصداقية على أداءالعاملين عند مستوى دلالة(0.05??). وأنه يوجد أثر ذو دلالة احصائية للتعاطف والاستجابة على أداءالعاملين عند مستوى دلالة(0.05??). ويوجد أثر ذو دلالة احصائية للأمان على أداء العاملين عند مستوى دلالة(0.05??). وأنه يوجد أثر ذو دلالة احصائية لتصميم الموقع الالكتروني على أداء العاملين عند مستوى دلالة(0.05??).
وفي النهاية قد أوصت الدراسة بمحافظة المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي على مستوى جودة الخدمات الالكترونية المقدمة للعاملين كما عكستها نتائج الدراسة، والاطلاع على برمجيات حديثة وجديدة تساهم في تطوير وتحسين التكنولوجيا المستخدمة وسبل الإستفادة منها بشكل أفضل، حيث أن التكنولوجيا في تطور مستمر، فما هو مناسب اليوم قد لا يكون مناسب مستقبلا في المجال التكنولوجي.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the impact of the quality of electronic services in its dimensions: (reliability and credibility, ease of use, empathy and responsiveness, safety, website design) on the employees performance in the Social Security Corporation (a case study), and to clarify the reality of the quality of electronic services and the performance of its employees. Relying on the quantitative approach and the descriptive and analytical method for its suitability to the nature of the study, using the electronically prepared study tool (questionnaire) consisting of (38) paragraphs to collect data from the study sample. The study community consists of all workers in the Social Security Corporation, whose number is (1429) male and female workers, Where the researcher used the simple random sampling method. Whereas, the study tool was prepared electronically, The study tool was distributed to the entire community electronically, from which 219 questionnaires were retrieved, all of which are valid for analysis.
The results showed that the quality of electronic services in the Social Security Corporation was high. The results showed that the degree of performance of employees in the Social Security Corporation came to a high degree. The results showed that the value of (R-square) (0.721), which is a value that explains (72%) for the dimensions of the quality of electronic services in the performance of employees in the Social Security Corporation as a whole. Whereas, the quality of electronic services explains (72%) of the impact on the level of performance of employees in the Social Security Corporation. and there is a statistically significant effect of safety on the performance of employees at the level of significance (? ? 0.05) And there is a statistically significant effect of validity and reliability on the performance of employees at a significance level (?? 0.05). there is a statistically significant effect on empathy and response on the performance of employees at a significance level (?? 0.05).There is a statistically significant effect of safety on the performance of employees at the level of significance (?? 0.05). and that there is a statistically significant effect of website design on the performance of employees at a significance level(? ? 0.05) .
The study recommended that the Social Security Corporation continue to maintain the quality of electronic services provided to workers, as reflected in the results of the study, and to be acquainted with modern and new software that contribute to the development and improvement of the technology used and ways to make better use of it, Where the technology is constantly evolving, what is appropriate today may not be appropriate in the future in the technological field
|
رقم ISN |
6740 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|