عنوان الإطروحه
درجة تطبيق مديري المدارس الحكومية للمساءلة الذكية وعلاقتها بالتطور المهني للمعلمين في البادية الشمالية الغربية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-11-09
اسم الطالب
فاطمه علي وزان السرحان
المشرف
ميسون طلاع محمود الزعبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
بيان ظاهر دوشان الماضي
حيدر محمد العمري
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة تطبيق مديري المدارس الحكومية للمساءلة الذكية وعلاقتها بالتطور المهني للمعلمين في البادية الشمالية الغربية، تم تطبيق الدراسة في الفصل الدراسي الثاني2019- 2020 م، وقد تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، تكون مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات المدارس الحكومية في لواء البادية الشمالية الغربية، وتكونت عينة الدراسة من (574) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: - أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة تطبيق مديري المدارس الحكومية في لواء البادية الشمالية الغربية للمساءلة الذكية جاءت بدرجة مرتفعة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة تطبيق مديري المدارس الحكومية في لواء البادية الشمالية الغربية للمساءلة الذكية تعزى لأثر متغيرات النوع، المؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين تقديرات أفراد عينة الدراسة ممن خبرتهم أقل من 5 سنوات من جهة وكل من أفراد عينة الدراسة بخبرة 10 - أقل من 15سنة، وأكثر من 15 سنة من جهة اخرى وجاءت الفروق لصالح فئة الخبرة الأقل كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين أفراد عينة الدراسة بخبرة 5 - أقل من 10 سنوات ومن خبرتهم 10 ? 15 سنة وجاءت الفروق لصالح من 5 - 10 سنوات. - جاءت تقديرات استجابات أفراد عينة الدراسة لدرجة التطور المهني لديهم بدرجة مرتفعة حيث جاء المجال السلوكي في المرتبة الأولى، بينما جاء المجال المعرفي في المرتبة الأخيرة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (?= 0.05) في درجة التطور المهني لدى المعلمين في المدارس الحكومية في لواء البادية الشمالية الغربية تعزى لأثر متغير النوع في جميع المجالات والدرجة الكلية باستثناء المجال السلوكي وجاءت الفروق لصالح الإناث, ومتغير المؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين أصحاب الخبرة من 5 - 10 سنوات من جهة وكل من أصحاب الخبرة 10 - 15سنة، وأكثر من 15 سنة من جهة أخرى، وجاءت الفروق لصالح من 5 - أقل من 10 سنوات في التطور المهني للمعلمين. - وجود علاقة ايجابية دالة إحصائيا بين درجة تطبيق مديري المدارس الحكومية في لواء البادية الشمالية الغربية للمساءلة الذكية، وعلاقتها بالتطور المهني لدى المعلمين في هذه المدارس. وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة التوصيات الآتية: - إجراء مزيد من الدراسات حول المساءلة الذكية وأثرها في مراحل وبيئات تعليمية مختلفة . - استخدام المساءلة الذكية وتطبيقها في المدارس لما لها من أثر في تبادل الثقة بين العاملين وكشف الانحرافات وتحسين الأداء.
الملخص بالانجليزي
The current study aimed to identify the The Degree To Which Public Schools Administrators Apply Intelligent Accountability And Their Relationship To The Professional Development Of Teachers In The Northwestern Badia , the study was applied in the second semester 2020 ,an survey descriptive analytical method was used ,the study community consisted of male and female teachers of public schools in The Northwestern Badia district ,the study sample consisted of (574) male and female teachers , who were selected by random stratified method. The study concluded the following results: - The mathematical averages of the estimates of the responses of the study sample individuals to the degree of application of the principals of public schools in the Northwestern Badia Brigade for Smart Issues came with a high degree. - There were no statistically significant differences (? = 0.05) between the averages of school teachers' assessment of the degree of application of the principals of public schools in the Northwestern Badia District for Smart Issues due to the impact of gender variables, the educational qualification, and the presence of statistically significant differences (? = 0.05) between less than 5 years on the one hand and each of 10 - 15 years, and more than 15 years on the other hand and the differences came in favor of less than 5 years as it was found that there were statistically significant differences (? = 0.05) between 5 - 10 years and 10 - 15 years old the differences came in favor of 5 - 10 years. - The arithmetic mean of the estimates of the responses of the sample sample individuals for the degree of their professional development came at a high level, where the behavioral field came in the first place, while the cognitive field came in the last rank. - There were no statistically significant differences (? = 0.05) in the degree of professional development of teachers in government schools in the Northwestern Badia Brigade due to the effect of the gender variable in all fields and the overall degree with the exception of the behavioral field and the differences came in favor of females, variable of qualification, and the presence of differences Statistical significance (? = 0.05) between 5 - less than 10 years on one side and each 10 - 15 years, and more than 15 years on the other, and the differences came in favor of 5 - 10 years in the professional development of teachers. - There is a positive relationship statistically between the degree of application of the principals of public schools in the Northwestern Badia District for smart accountability, and their relationship to the professional development of teachers in these schools. In light of the results, the researcher made the following recommendations: - Carrying out more studies on Smart Issues and its impact in different educational stages and environments. - The use of Smart Issues and its application in schools because of its impact on the exchange of trust between employees and the detection of distractions and improving performance
رقم ISN
6729
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN