عنوان الإطروحه
درجة ممارسة القيادة الإلهامية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-11
اسم الطالب
سارة عبدالله محمد الشبول
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
تيسير محمد احمد الخوالده
صالح ناصر عليمات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة تعرف درجة ممارسة القيادة الإلهامية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا، حيث اتبعت هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية تكونت من (301) معلماً معلمة، طبّق عليهم إستبيانة تكونت من أربعة مجالات وهي ( الثقة في النفس، الرؤية المستقبلية، الإعتراف بالقائد الملهم كأداة للتغيير،الحساسية تجاه القيود)، وقد بلغ عدد فقراتها (38) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن درجة ممارسة مديري المدارس في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا للقيادة الملهمة جاءت بشكل مرتفع وفقاً لإستجابات عينة الدراسة، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة القيادة الإلهامية لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات وجاءت الفروق لصالح الذكور، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأثر متغير الخبرة في جميع المجالات وجاءت الفروق لصالح المعلمين الأكثر خبرة، وعدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغر المؤهل العلمي. وبناءاً على نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدد من التوصيات أهمها: تنظيم لقاءات توعوية لمديرين ومديرات المدراس التابعة للواء الرمثا من أجل تثقيفهم وتعريفهم بالقيادة الإلهامية لما لها من أثر إيجابي على دافعية وأداء المعلمين.
الملخص بالانجليزي
This study aims at revealing the degree of inspirational leadership practice among the schools principals in Al-Ramtha Directorate of Education. To achieve the objectives of the study, The study followed survey descriptive approach the participants of the study who were randomly selected consist of (301) female and male teachers and a questionnaire was used which consisted of (38) items. The questionnaire includes four domains: self-confidence, future vision, sensation towards constraints and confession with the inspired leader as a tool of change. The researcher checked the reliability and the validity of the instrument. In order to answer the question of the study, a statistical analysis was carried out using means, standard deviation and Pearson Coefficient. The results of the study revealed that Al-Ramtha schools principals? inspirational leadership practice was high according to the participants? responses. The study also revealed that there were statistically significant differences in the degree of inspirational leadership practice among the schools principals in Al-Ramtha Directorate of Education attributed to the gender in all domains and in favour of male. There were also statistically significant differences attributed to the experience. However, there were no statistically significant differences attributed to the qualification. In light of the study, several recommendations Holding awareness meetings for school principals of Al-Ramtha Directorate of Education to educate and inform them with the inspiring leadership since it has a positive effect on teachers' motivation and their performance
رقم ISN
6726
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN