عنوان الإطروحه
التَّعبيرِ النَّثريِّ في كُتُبِ المجالسِ الأَدبيَّة في القرنِ الرّابع كتابُ " الجَليس الصّالِح" للمُعافى النَّهروانِيِّ أُنمُوذجاً
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-04-12
اسم الطالب
علي محمد عباس كرم
المشرف
محمد محمود احمد الدروبي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مهى عبدالقادر محمد المبيض
محمد حسين عبيد الله
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تهدف هذه الدراسة إلى تناول أشكال التعبير النثري في كتاب الجليس الصالح الكافي والأنيس الناصح الشافي، لأبي الفرج المُعافى بن زكريا النّهرواني (ت390هـ)، دراسةً وصفيّة تحليلية، فقد اشتملَ هذا الكتاب الأَدبيّ بأجزائه الأربعة على مقدِّمةٍ للمؤلِّف ومئة مجلسٍ أدبي، ضمّت في ثناياها أشكالاً من التعبير النثري، لم تحظَ بالدراسة من قبل على الرغم من تنوعها وكثرتها، بالإضافة إلى أنّ الكتاب يمثل أُنموذجاً ناضجاً لما وصلتْ إليه حركة التصنيف في المجالس حتى أواخر القرن الرابع الهجري. وتتكون هذه الدراسة من مقدِّمةٍ وأربعةِ فصولٍ وخاتمة: تناولتُ في الفصل الأول كتبَ المجالس وأهميتها في دراسة النثر العربي، من خلال ثلاثة مباحث، الأول: تعريف المجلس وكتب المجالس، والثاني: جهود العرب في تأليف كتب المجالس، والثالث: قيمة كتب المجالس وأهميتها الأدبية، ولا سيما في دراسة النثر العربي. وتناولتُ في الفصل الثاني: النهرواني وكتابه الجليس الصالح، في مبحثين: الأول: المعافى النهرواني حياته وآثاره، والثاني: كتاب الجليس الصالح، تسميته، وزمن تأليفه، ودوافع تأليفه، ومنهجه العام، ومصادره، وأهميته، والعناية به قديماً وحديثاً. وأمّا الفصل الثالث، فهو في دراسة: الأشكال النثرية في كتاب الجليس الصالح، وهو دراسة في الأنواع الأدبية، وهي: الخبر، والحكاية، والخطبة، والموعظة، والوصية، والرسالة، والجواب، والدعاء، والنادرة، والمناظرة، والمثل والحكمة. وعرضتُ في الفصل الرابع لدراسة بنية المجلس في كتاب الجليس الصالح دراسةً فنية، حيثُ تناولتُ فيه: دراسة الإسناد، والمتن المركزي، والمتون المُعززة، والترتيب وضم النظائر، والتشتت، والاستطراد، والإحالة، والشروح والتعليقات، والنقد والتوجيه. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، المرتبطة بمفهوم المجلس وتمييزه عن الأمالي، ومراقبة التطور التأليفيّ في كتب المجالس، ودراسة سيرة المؤلِّف وثقافته، بالإضافة إلى خصائص أشكال التعبير النثري في الكتاب، والبنية الفنية التي تقوم عليها المجالس المئة في كتاب الجليس الصالح.
الملخص بالانجليزي
This study aims to show the forms of the prosaic expressions mentioned in Abi Faraj Al-Muafa bin Zakaria Al-Nahrawany's book The Good and appropriate friend and the recommending and curative companion in (390 AH), by presenting a descriptive and analytical study. This literary book included in its four chapters a preface of the author and 100 literary gatherings. Its pages contain forms of prosaic expressions that had never been studied before, despite its diversity. Furthermore, the book represents an informative model to what achieved by the classification movement in assemblies until the late the 4th century. This study consists of an introduction, four chapters and a conclusion. In the first chapter, I addressed the books of the assemblies and their importance in the study of the Arabic prose through three researches. The first one is: the definition of the assembly and its books, the second one is Arabs? efforts in writing the assemblies? books, and the third one is the value of the gatherings? book and its literary importance, particularly, in studying the Arabic prose. In the second chapter, I addressed Al-Nahrawany and his book The Good Companion in two researches. The first one is Al-Moafa Al-Nahrawany: his life and works, and the second one is his book The Good Companion, its name, when this book was written, the reasons behind writing it, its general approaches, its sources its importance and the way of being interested in either recently or in the past times. The third chapter is a study of the forms of prose that were mentioned in The Good Companion, which is a study of the literary genres. They are: the news, the story, the speech, the sermon, the will, the letter, the answer, the prayer, the joke, the debate, the saying and the wisdom. I showed in the fourth chapter of the study of the assembly's structure according to The Good Companion, as a artistic study, where I showed: the study of the tracing back , the central text, the emphasized texts, the order and the combining similarities, the scattering, the continuity, the assignment, the explanations , the comments, the criticism and guidance. The study has many results related to the concept of the assembly and distinguishing it from the assumes, and observing the constructive developments in the books of the assemblies, and studying the biography of the author and his culture, in addition to the characteristics of the prosaic expressions in the books, and the artistic structure that used by the 100 assemblies in The Good Comrade
رقم ISN
6690
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN