عنوان الإطروحه
واقع تدريب المعلمين الجدد في دولة الكويت وعلاقته بمستوى الأداء الوظيفي لديهم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-05-17
اسم الطالب
سالم حسين غلوم عبدالله
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
تيسير محمد احمد الخوالدة
محمود خالد الجرادات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة للكشف عن واقع تدريب المعلمين الجدد في دولة الكويت وعلاقته بمستوى الأداء الوظيفي لديهم. وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي،وتألف مجتمع الدراسة من جميع مديري ومديرات المدارس الحكومية في دولة الكويت للعام الدراسي 2016-2017 والبالغ عددهم (579) مديراً ومديرة موزعين على ستة محافظات، وقد بلغ عدد أفراد العينة (213) إذ تم اختيارها بالطريقة العشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بتطوير استبانة تكوّنت بصورتها النهائية من(41) فقرة وعلى جزأين؛ الجزء الأول لقياس واقع تدريب المعلمين الجدد في دولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس، والجزء الثاني لقياس مستوى الأداء الوظيفي للمعلمين الجدد من وجهة نظر مديري المدارس. وبعد جمع استجابات أفراد العينة على أداة الدراسة، وبعد إجراء المعالجات الإحصائية المناسبة؛ توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - جاء واقع تدريب المعلمين الجدد في دولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس بدرجة مرتفعة،وتصدر المجال الثالث (طرقالتدريب) مجالات الأداة بدرجة مرتفعة، وجاء في المرتبة الثانية المجال الأول (التسهيلات الإدارية) وبدرجة مرتفعة، وحل في المرتبة الثالثة المجال الثاني (محتوىالبرنامجالتدريبي)وبدرجة مرتفعة أيضاً. - جاء مستوى الأداء الوظيفي لدى المعلمين الجدد في دولة الكويت من وجهة نظر مديري المدارس بدرجة مرتفعة، وجاء في المرتبة الأولى المجال الثاني (محددات الأداء الوظيفي) وبدرجة مرتفعة، بينما جاء في المرتبة الثانية المجال الأول (عناصر الأداء الوظيفي) وبدرجة مرتفعةأيضاً. - وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين واقع تدريب المعلمين الجدد في دولة الكويت وبين مستوى الأداء الوظيفي لديهم، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين مجالات مقياس تدريب المعلمين وبين الدرجة الكلية لمقياس الأداء الوظيفي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين مجالي مقياس الأداء الوظيفي وبين الدرجة الكلية لمقياس تدريب المعلمين. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من أهمها زيادة مدة الدورة التدريبية التي يخضع لها المعلمون الجدد أو مضاعفتها، لتصبح أسبوعين أربعة أسابيع، ورفع مستوى الإمكانيات المادية المقدمة من وزارة التربية الكويتية، وإدارة التدريب والتطوير بشكل خاص للدورات التدريبية، ووضع خطط جديدة من إدارة المدرسة تخص المعلمين الجدد يتم من خلالها مراعاة ظروفهم كمعلمين جدد بلا خبرة، وخاصة فيما يتعلق بنصاب الحصص الدراسية
الملخص بالانجليزي
This study aimed to explore the status of training the new teachers in Kuwait, and its relationship to the level of job performance among them. The researcher used the correlation descriptive method in this study,the population of the study consisted of the headmasters and headmistresses of all the public schools in Kuwait, whose number is (579), distributed to the six governorates, of which a sample with (213) participants was chosen through the random sampling method. In order to achieve the aims of the study, the researcher developed a questionnaire, consisting of (41) items, divided into two sections, the first of which measures the status of training the new teachers in Kuwait from the perspective of the Headmasters and headmistresses of schools, and the second measures the level of job performance of the new teachers from the perspective of the headmasters and headmistresses. Upon collecting the responses of the participants of the study to the items of the tool, and conducting the appropriate statistical tests, the study showed the following results: - The status of training the new teachers in Kuwait showed high levels from the perspective of headmasters and headmistresses of Kuwaiti schools. the third subscale (training methods) showed a high degree, (Administrative facilitations) came in the second rank, , and a high degree as well. The second subscale which is related to (the Content of the Training Program) came third, and a high degree as well. - The level of job performance among the new teachers in Kuwait from the perspective of the headmasters and headmistresses of schools was high, the second subscale (Determinants of Job Performance) was rated first, and a high degree, followed by the first subscale (Elements of Job Performance), and a high degree as well. - A positive and statistically significant correlation was found between the levels of training provided to the new teachers in Kuwait and the level of job performance among them, and a positive statistically significant correlation was also found between the subscales of the training teachers scale, and the total score of the scale of the job performance, and a positive statistically significant correlation was also found between the two subscales of job performance and the total score of training teachers scale. Based to the results of this study, the researcher recommended to duplicate or increase the duration of the training to be at least four weeks instead of two,and to increase the financial possibilities offered by Ministry of Education in the State of Kuwait and Directorate of Training and Development to trainees, and developing new plans from school management taking into consideration the conditions of new teachers
رقم ISN
669
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN