عنوان الإطروحه
أثر استخدام الألعاب التعليمية في التحصيل الرياضي لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الأساسية الأولى في المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2019-12-23
اسم الطالب
دعاء علي ندى خزاعلة
المشرف
سليمان احمد مصطفى القادري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سالم عبدالعزيز الخوالده
ابراهيم احمد الشرع
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى كشف أثر إستخدام الألعاب التعليمية في تحصيل طالبات صعوبات التعلم في الرياضيات في محافظة المفرق. ولتحقيق ذلك تم تطوير إختبار تحصيلي في الرياضيات، وتم التأكد من صدقه وثباته، كما تم تحديد أفراد الدراسة بالطريقة القصدية وتعيينهم عشوائياً إلى مجموعتين، تجريبيه وتألفت من 20 طالبة تم تدريسهن باستخدام الألعاب التعليمية، ومجموعة ضابطة تألفت من 20 طالبة تم تدريسهن بالطريقة الإعتيادية. وقد جرى تطبيق الإختبار التحصيلي قبل البدء بالتجربة وبعد الإنتهاء منها مباشرة. وأظهرت نتائج الدراسة تفوق أداء المجموعة التجريبية على أداء المجموعة الضابطة في التحصيل في الرياضيات، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة توظيف الألعاب التعليمية في تدريس الرياضيات لذوي صعوبات التعلم.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at investigating the effect of teaching science using instructional games on developing scientific achievement in math operations among 4th female graders from Mafraq educational directorate during the first semester of the academic year 2018/2019. The subjects of the study consisted of 40 female students with learning disabilities, divided into two groups: the experimental group consisted of 20 female students were taught the "math operations" unit using instructional games and the control group consisted of 20 were taught the same unit by conventional method. To achieve the objectives of the study, a quasi-experimental approach was used. A valid and reliable scientific achievement test was prepared and applied on the subjects of the study before conducting the experiment and directly after conducting the experiment. The result revealed statistically significant differences in the scientific achievement due to the method of teaching in favor of the experimental group, which was taught according to instructional games. In light of the result, the math teachers are recommended to use instructional games in teaching math operations for students with learning disabilities
رقم ISN
6683
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN