عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية وعلاقتها بتحسين نوعية التعليم
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-07-25
اسم الطالب
بدر نشمي صنيتان المطيري
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ميسون طلاع محمود الزعبي
محمدعبود موسى الحراحشة
محمود خالد جرادات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية وعلاقتها بتحسين نوعية التعليم، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في ذلك، وتكوَّنت عينة الدراسة من (393) معلماً ومعلمة من معلمي المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت. وتم تطوير أداة تكونت من محورين، الأول: لقياس درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية وتكون من (63) فقرة، والثاني لقياس نوعية التعليم، وتكون من (44) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية تعد مرتفعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر متغيرات: الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية، وكذلك في الدرجة الكلية. كما توصلت نتائج الدراسة إلى أن نوعية التعليم تعد مرتفعة، وأظهرت النتائج كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر متغيرات: الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات نوعية التعليم، وكذلك في الدرجة الكلية. وتوصلت النتائج كذلك إلى وجود علاقة إيجابية بين درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للكفايات القيادية وتحسين نوعية التعليم. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها: الحفاظ على الدرجة المرتفعة لممارسة مديري المدارس للكفايات القيادية، ووضع معايير لاختيار مديري المدارس تقوم على درجة ممارسته للكفايات القيادية بوصفها العامل الأساسي لتحقيق الأهداف التربوية.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing leadership competencies by middle schools principals at Farwaniya Educational Area and its relationship to improving the quality of education, and the effect of sex, educational qualification, and years of experience on that. The study sample consisted of (393) male and female teachers. A tool was developed to measure the variables of the study. It consisted of two dimensions, the first measures leadership competencies, and it included (63) items. The second measures quality of education, and it included (44) items .The tool validity and reliability have been confirmed. The results showed that the degree of practicing leadership competencies by middle schools principals at Farwaniya Educational Area is high. The results also showed that there were no statistically significant differences due to sex and educational qualification and years of experience in all dimensions of the degree of practicing leadership competencies by middle schools principals at Farwaniya Educational Area as well as in the total score. Also, the results showed that the degree of quality of education is high in in all dimensions of the quality of education . The results showed also there were no statistically significant differences due to sex and educational qualification and years of experience in all fields of quality of education As well as in the total score. The results also revealed a positive relationship between Practicing Leadership Competencies by Middle Schools Principals at Farwaniya Educational Area and Improving the Quality of Education. According to the findings of the study, the researcher suggested a set of recommendations: Maintaining the high degree of the principal's practice of leadership competencies; Setting standards for the selection of school principals based on the degree of their practice of leadership competencies, as the main factor for achieving educational goals
رقم ISN
667
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN