عنوان الإطروحه
The Effect of Using Authentic Digital Posters on 8th Grade EFL Students' Productive Skills and their Attitudes toward them in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-23
اسم الطالب
وجدان محمد فلاح الشملان
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
ماجد خطايبة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة الى دراسة تأثير استخدام الملصقات الرقمية الاصيلة على المهارات الأنتاجية والاتجاهات لطالبات الصف الثامن الاساسي في الاردن.وتألفت المشاركات في الدراسة من 52 طالبة يدرسن في الصف الثامن الاساسي في مديرية البادية الشمالية الشرقية في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2019/2020 .وتقسمت المشاركات في الدراسة الى مجموعتين ، تكونت شعبة( أ) من 27طالبة واختيرت كمجموعة تجريبية وتم تدريسها باستخدام الملصقات الرقمية الاصيلة وتكون القسم( ب)من 25 طالبة تم اختيارهن كمجموعة ضابطة وتم تدريسها بالطريقة العادية وقد اجري اختبار قبل وبعد التجربة لتقييم تأثير استخدام الملصقات الرقمية الاصيلة على تطوير المهارات الانتاجيةوالاتجاهات للطالبات وجلست الطالبات من كلا المجموعتين لاجراء اختبار مسبق لاثبات تكافؤهن قبل بدء التجربة. بعد ثمانية اسابيع، تم اجراء نفس الاختبار على كلا المجموعتين كاختبار اخر لتقييم تطورهن في المهارات الانتاجية. ثم اعطاء استبيان للمجموعة التجريبية لقياس اتجاهات الطالبات. تم باستخدام التحليل الاحصائي ذي الصلة الذي يشمل المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري ، واختبار . حيث اشارت نتائج الدراسة الى ان استخدام الملصقات الرقمية الاصيلة في تدريس اللغة الانجليزية وتعلمها كان له تأثير كبير على تنمية مهارات الطالبات الانتاجية واتجاهاتهن.وكذلك اؤضحت النتائج ايضا انه كان من الواضح ان الفرق كان لصالح المجموغة التجريبية.قد يعزى ذلك الى تاثير استخدام الملصقات الرقمية الاصيلة واتقانها لبعض جوانب الكتابة والتحدث. وفقا لذلك، تم تقديم مجموعة من التوصيات في نهاية الدراسة لتشجيع استخدام الملصقات الرقمية الاصيلة في تدريس اللغة وتعلمها في المستقبل.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to investigate the effect of using authentic digital posters on eighth grade students? productive skills and their attitudes toward them. The participants of the study consisted of 52 eighth grade students at UM ?AL Quttain Secondary School for Girls, at North-East Badia Directorate, during the second semester of the academic year 2019/2020. The participants of the study were divided into two sections; section A consisted of 27 students, which was assigned as the experimental group. It was taught the material by using authentic digital posters strategy, section B consisted of 25 students, it was selected as a control group. It was taught by using regular instruction. A pre-post test and a questionnaire were administrated to assess the effect of using Authentic Digital Posters strategy on developing the EFL students? productive skills and attitudes. After eight weeks, the test was administrated on both groups as a post-test to assess their development in productive skills. A questionnaire was administrated on the experimental group to measure the students? attitudes . Relevant statistical analysis related to means, standard deviation, and T-test were used. The finding of the study indicated that using authentic digital posters in language teaching and learning had a significant effect on developing students? productive skills and attitudes. The findings also indicated that it was clear that the difference was in favor of the experimental group. This might be due to the effect of using authentic digital posters and their mastery of some aspects of writing and speaking skills. Accordingly, a set of recommendations were provided at the end of the study to encourage using Authentic Digital Posters strategy in language teaching and learning in the future
رقم ISN
6666
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN