عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية وعلاقتها بالتماثل التنظيمي لدى المعلمين
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-07-25
اسم الطالب
فهد عثمان حايف الشمري
المشرف
محمود حامد حسين المقدادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
تيسير محمد احمد الخوالدة
محمود خالد الجرادات
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة تعرف درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية وعلاقتها بالتماثل التنظيمي لدى المعلمين، وأثر متغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في ذلك، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكوَّنت عينة الدراسة من (292) معلماً ومعلمة من معلمي المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت. وتم تطوير أداة تكونت من محورين، الأول: لقياس درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية وتكون من (31) فقرة، والثاني: لقياس التماثل التنظيمي لدى المعلمين، وتكون من (25) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية تعد متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية لصالح الذكور، وعدم وجود فروق فيما يتعلق بالمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية. كما توصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة التماثل التنظيمي لدى المعلمين مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات التماثل التنظيمي لدى المعلمين، وعدم وجود فروق تعزي للمؤهل العلمي وسنوات الخبرة في جميع مجالات التماثل التنظيمي لدى المعلمين، كما توصلت النتائج إلى وجود علاقة إيجابية بين ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة في منطقة الفروانية التعليمية للعدالة التنظيمية والتماثل التنظيمي لدى المعلمين. وأوصت الدراسة مجموعة من التوصيات منها: الاهتمام بالمناخ التنظيمي السائد في المدارس لدوره الفعال في تحقيق العدالة التنظيمية؛ عمل دورات خاصة لمديري المدارس بهدف توعيتهم بمفاهيم العدالة التنظيمية وكيفية تفعيلها، ودرجة تأثيرها على أداء المعلمين.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the degree of practicing organizational justice by middle schools principals at Farwaniya Educational area and its relationship to teachers' organizational identification, and the effect of certain variables (sex, educational qualification, and years of experience) on that. The study sample consisted of (292) male and female teachers. A tool was developed to measure the variables of the study .It consisted of two dimension. the first measures organizational justice. it included (31) items. the second measures organizational identification. it included (25) items .the tool validity and reliability have been confirmed. the results showed that the degree of practicing organizational justice by middle schools principals at Farwaniya educational area is medium. the results showed that there were statistically significant differences due to sex in all dimension of the degree of practicing organizational justice by middle schools principals at farwaniya educational area as well as in the total score in favor of males. the results showed also no statistically significant differences due to educational qualification and years of experience in all dimension of the degree of practicing organizational justice by middle schools principals at farwaniya educational area as well as in the total score. and the results showed that the degree of organizational identification for teachers is high. the results showed also there were statistically significant differences due to sex in all dimension of organizational identification for teachers as well as in the total score in favor of males. the results showed also no statistically significant due to educational qualification and years of experience in all dimension of organizational identification for teachers as well as in the total score. The results also revealed a positive relationship between of practicing organizational justice by middle schools principals at Farwaniya educational area and organizational identification for teachers In the light of findings of the study, the researcher suggested a set of recommendations . Pay attention to the organizational climate prevailing in schools for its effective role in achieving organizational justice. Conduct special courses for school principals in order to raise awareness of the concepts of organizational justice and how to activate them, and the degree of impact on the performance of teachers.
رقم ISN
666
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN