عنوان الإطروحه
درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في لواء القويسمة للقيادة الواثقة وعلاقتها بمستوى التفويض
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-05-03
اسم الطالب
انعام احمد عبد الله ارشود
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
صالح سويلم الشرفات
يسرى يوسف العلي
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الكشف عن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في لواء القويسمة للقيادة الواثقة وعلاقتها بمستوى التفويض من وجهة نظر المعلمين. ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة عشوائية تكونت من (286) معلماً ومعلمةً من مديرية تربية القويسمة، طبق عليهم استبانتان: الأولى لقياس درجة القيادة الواثقة وتكونت من ثلاثة مجالات وهي (الثقة في النفس، والثقة في المنصب القيادي، والثقة في الأثر القيادي) أما الاستبانة الثانية لقياس مستوى التفويض وتكونت من ثلاثة مجالات وهي (التفويض الإداري، التفويض الفني، اتخاذ القرار)، وقد بلغ عدد فقراتهما (56) فقرة. وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إجراء التحليل الإحصائي باستخدام الأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الثلاثي، ومعامل ارتباط بيرسون. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: جاءت درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في لواء القويسمة للقيادة الواثقة من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة، وجاء مستوى التفويض بدرجة متوسطة، كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية طردية بين مجالات القيادة الواثقة ومجالات التفويض، ودلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في لواء القويسمة للقيادة الواثقة من وجهة نظر المعلمين تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات وجاءت الفروق لصالح الإناث، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغيرات المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة على جميع المجالات. ودلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفويض تعزى لأثر متغير الجنس في جميع المجالات وجاءت الفروق لصالح الإناث، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغيرات المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة على جميع المجالات. وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: القيام بعمل دورات تدريبية للمعلمين لإعدادهم وتأهيلهم، ليتسنى تفويض السلطة إليهم من قبل المديرين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at degree of leadership practice of high school principals in the Qweismeh county Confidence and its Relationship to the Level of Delegation From the teachers' point of view. o achieve the aim of the study, a random sample of (286) male and female teachers was selected, and two questionnaires were applied to them: the first to measure the degree of confident leadership and consisted of three domains, which are (self confident, confidence in the leadership position, and confidence in the leadership impact) and the second questionnaire to measure the level of delegation It consisted of three areas (administrative authorization, technical delegation, and decision-making), and the number of their paragraphs reached (56) paragraphs. Their validity and reliability were verified, and to answer the study questions, statistical analysis was performed using arithmetic means, standard deviations, triple variance analysis, and Pearson correlation coefficient. The study found the following results: The degree of high school principals ?practice of confident leadership from the teachers? point of view was a moderate degree, and the level of delegation was of a moderate degree. The results of the study also indicated that there is a positive correlation between the areas of confident leadership and the areas of delegation, and the results of the study indicated that there are statistically significant differences in the degree of the practice of high school principals in the Qweismeh brigade of confident leadership from the teachers' point of view due to the effect of gender in all fields. Females, and to the absence of statistically significant differences due to the effect of variables, academic qualification, and years of experience on all fields. The results of the study indicated that there were statistically significant differences in the level of delegation due to the effect of the gender variable in all fields, the differences were in favor of females, and there were no statistically significant differences due to the effect of the variables, academic qualification, and years of experience on all fields. In light of the results of the study, the study recommends a set of recommendations, the most important of which are: Conducting training courses for teachers to prepare and qualify them, so that the authority can be delegated to them by the managers
رقم ISN
6659
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN