عنوان الإطروحه
The Effect of Using Authentic Materials on Ninth Grade EFL Students? Reading Comprehension and their Attitudes toward them in Jordan
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-23
اسم الطالب
فاطمه بخيتان علي العظامات
المشرف
احمد موسى علي بطاينه
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي فرحان منيفي ابو صعيليك
ماجد خطايبة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/اللغة الانجليزية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام المواد التعليمية الأصيلة باللغة الإنجليزية في الاستيعاب القرائي والإتجاهات لدى متعلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في الصف التاسع الأساسي في الأردن. تكونت عينة الدراسة من(53) طالبة من الصف التاسع في مدرسة المشرف/الباعج في مديرية البادية الشمالية الغربية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي2019/2020. وتم تقسيم عينة الدراسة بشكل عشوائي (27) طالبة مثلن المجموعة الضابطة، و (26) طالبة مثلن المجموعة التجريبية . قامت الباحثة بتدريس المجموعة التجريبية باستخدام المواد التعليمية الاصلية وقام ايضا بتدريس المجموعة الضابطة باستخدام المنهاج المقرر فقط. تقدم جميع المشاركين لاختبار قبلي وذلك للتاكد من ان كلا المجموعتين لديها نفس مستوى القرائية الاستيعابية ومهاراتها قبل تطبيق التجربة. تم جمع البيانات في ثمانية اسابيع، وبعد ثمانية اسابيع خضع الطلبة لاختبار بعدي من اجل معرفة حدوث اي تغيير،وإذا حدث لاي مدى قد حدث، وبأي اتجاه. وتم استخدام المعالجات الاحصائية الاتية :المتوسطات الحسابية،والانحرافات المعيارية،واختبار تحليل التباين الاحادي. أظهرت النتائج أن تدريس القراءة الأستيعابية باستخدام المواد التعليمية الأصيلة أدى الى تحسين أداء الطلبة بالقراءة الاستيعابية بكل مهاراتها عموما، وبمهارتي القراءة ( لايجاد تفاصيل ومعلومات محددة)والقراءة السريعة(للوصول ال الفكرة العامة)بشكل خاص. كما واظهرت النتائج أن المجموعة التجريبية كان لديها درجة دافعية عالية بسبب استخدام المواد التعليمية الأصيلة. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بأن تتضمن كتب اللغة الإنجليزية للصف التاسع عددا أكبر من المواد القرائية الأصيلة وأن يعرف المعلمون طلبتهم بمصادر متعددة للمواد القرائية الأصيلة مثل المجلات والنشرات واستخدام الأنترنت .وتم تقديم عدد من التوصيات ذات الصلة الى وزارة التربية والتعليم ومسوؤلي المناهج والمتعلمين .
الملخص بالانجليزي
The purpose of this study was to investigate the effect of using authentic reading materials on the reading comprehension of Jordanian ninth-grade EFL students and their attitudes toward using authentic reading materials. The participants of the study consisted of 53 female ninth grade students during the second semester of the academic year 2019/2020, at Al-Mishref Primary School for Girls in North/West Badia Directorate of Education, in Jordan. They were assigned randomly into two groups (experimental group which consisted of (26) students and the control group which consisted of (27) students). The researcher taught both groups: control group, which was taught by using prescribed textbooks only, and the experimental group, which was taught by using authentic materials. Both groups sat to a pre-test assure that both groups have the same actual level in reading comprehension sub-skills (scanning, skimming, summarizing, brainstorming and making decision) before applying the experiment. Data were collected within eight weeks. After eight weeks, students of both groups sat to a post-test to see if any change occurred, if it occurred, to what extent, and in what dimension. The statistical package for social sciences (SPSS) software was used to analyze data in order to answer the questions and the objectives of the study. Mean scores, standard deviation and significance level were conducted. A T-Test and One-Way ANOVA tests and Schafee were used. The results showed that using authentic reading materials significantly improved all reading comprehension sub-skills in general but in scanning and skimming in particular. It was also showed that the experimental group had high attitudes due to using authentic materials. Therefore, the researchers recommended that more authentic reading materials can be included in curricula, and teachers introduce students to different sources of authentic reading materials, such as magazines, brochures, and the Internet. A set of recommendations were proposed to the Ministry of Education, curricula designers, teachers, and learners
رقم ISN
6657
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN