عنوان الإطروحه |
النزعة الوجودية في شعر الأعشى
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-08-10 |
اسم الطالب |
هبه عاطف محمد عبد الرحيم
|
المشرف |
احمد محمد مشرف حراحشه |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
مهى عبدالقادر محمد المبيضين |
يوسف محمود عليمات |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
هذه دراسة في شعر الأعشى من زاوية جديدة، قائمة على وضع ديوان الأعشى في ميزان الفلسفة الوجوديّة، فجاء العنوان: (النّزعة الوجوديّة في شعر الأعشى)، ونحن هنا نتحدّث عن الشّعر والشّاعر، وليس بالضرورة عن الأعشى الإنسان، مع اعترافنا بتداخلهما معًا، وأنَّ الإنسان ملوّث ببيئته، والشعر مرآة الواقع، لكنَّ الشّاعر ليس على حالٍ واحدة في قصائده كلّها، وقد يتبنّى اليوم أمرًا ويعزف عنه غدًا، وهذا أمر بدهي في الشّاعر الذي يمتاز بمسيرة شعريّة طويلة.
والباحثة تناولت المسألة من زاوية تأويليّة، ففرعت الدّراسة إلى فصول أربعة: الفصل الأول: المظاهر الوجوديّة في شعر الأعشى، وفيه أيضًا مبحثان: الحياة والموت، وحتميّة المصير، أمَّا الفصل الثاني فجاء بعنوان: الملامح والإشارات الدّينيّة في شعر الأعشى، وجاء على ثلاثة مباحث: الخير والشر، والحساب والعذاب، والدنيا والآخرة. وحمل الفصل الثالث عنوان: القلق الوجوديّ في رحلات الأعشى، وتناولت الباحثة في هذا الفصل رحلات الأعشى إلى أطراف الجزيرة العربيّة، بقصد التّكسّب، والبحث عن اللذّة، وما رافق ذلك من أشعار المديح التي كانت وسيلته لنيل الأعطيات، وجاء في أربعة مباحث: الرّحلة إلى القدس والغساسنة، والرّحلة إلى بلاد فارس وعمّالها العرب، والرّحلة إلى اليمن، والرّحلة إلى الحجاز.
أما الفصل الرّابع فأفردته الباحثة للوقوف عند تحليل نماذج مختارة من شعر الأعشى، وقد آثرت الباحثة أن تكون هذه النّماذج منتقاة على أساس النّظر التّأويلي الوجودي، والوقوف عند أهمّ المقاطع المحوريّة المتكرّرة في شعر الأعشى، فجاء انتقاء مشهد المحبوبة، والعلاقة معها، للتّعبير عن علاقة التّوتر والتّحسر والفقدان والحرمان، ومشهد المرأة ووصوفها لتوضيح مفهوم الجسد من زاوية تأويليّة، أو كما جعله الأعشى نوعًا من أنواع ممارسة الحريّة المطلقة التي سعى إليها في ترحاله، وغرقه في الملذّات.
وكان قد تقدّم الدّراسة مقدّمة تعريفيّة، وخاتمة فيها أهمّ النّتائج التي توصّلت إليها الباحثة، في أنَّ التّفكير الوجودي لم يكن حاضرًا كلّه في ذهن الأعشى، ولم يكن غائبًا كلّه أيضًا، بل ثمّة قلق وجوديّ لدى الشّاعر، ولديه نزعة إلى الحريّة المطلقة والتفلّت من التّدجين، والرّغبة في اكتشاف العالم والتّعرّف على الآخر.
|
الملخص بالانجليزي |
This is a study in Al-Aa'sha's poetry from a new perspective, based on the position of Al-Aa'shi's office in the balance of existential philosophy, so the title came: (Existentialism in Al-Aa'sha's poetry). The human being is affected by his environment, and poetry is the mirror of reality, but the poet is not the same in all his poems, and he may adopt something today and drift it away tomorrow, and this is something that is evident in the poet, who has a long poetic career.
The researcher dealt with the issue from an interpretative angle, so the study divided into four chapters: Chapter One: Existential Aspects in the Poetry of AL_ Aa'sha, and there are also two topics: Life and Death, and the inevitability of fate, while the second chapter came with the title: Features and Religious Signals in the Poetry of AL_Aa'sha, and came to three topics : Good, evil, arithmetic and torment, this life and the hereafter. And the third chapter consisted the title: Existential Anxiety in AL_Aa'sha's Trips, and the researcher in this chapter examined the trips of Al-Aa'sha to the outskirts of the Arabian Peninsula, with the intention of making an appearance, and searching for pleasure, and the accompanying poems of praise that were his means of obtaining gifts, and it came in four topics: The trip to Jerusalem Ghassanids, the trip to Persia and its Arab workers, the trip to Yemen, and the trip to the Hijaz.
As for the fourth chapter, I singled out the researcher to stand when analyzing selected forms of chosen poetry, and the researcher preferred that these models be selected on the basis of existential, pre-existing consideration, and to stand at the most important pivotal sections in the random poetry, so selecting the scene of the beloved, and the relationship with her, to express the relationship of tension Sorrow, loss, deprivation, the woman?s scene and its descriptions to clarify the concept of the body from an interpretative angle, or just as Al_ Aa'sha made it a kind of exercise of absolute freedom that he sought to travel, and drowned in pleasures.
The study had presented an introductory introduction, and a conclusion in which the most important results reached by the researcher, in that existential thinking was not all present in the mind of AL_Aa'sha, and not all was absent either, but there is an existential concern of the poet, and he has a tendency to absolute freedom and escaping from domestication, And the desire to discover the world and get to know the other
|
رقم ISN |
6646 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|