عنوان الإطروحه |
تقييم الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية من خريجي كليات الشريعة وكليات التربية في دولة الكويت من وجهة نظر الموجهين والمدراء
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2017-05-11 |
اسم الطالب |
فيصل عايض فراج العتيبي
|
المشرف |
تيسير محمد احمد الخوالدة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
صالح سويلم الشرفات |
محمدعبود موسى الحراحشة |
محمد سليم الزبون |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى تقييم الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية من خريجي كليات الشريعة وخريجي كليات التربية في دولة الكويت من وجهة نظر الموجهين والمدراء، ومستوى الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية خريجي كليات الشريعة من وجهة نظر الموجهين والمدراء، ومستوى الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية خريجي كليات التربية من وجهة نظر الموجهين والمدراء باختلاف الجنس والخبرة والمؤهل العلمي.
واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم تطوير استبانة تكونت من (69) الفقرة موزعة على سبع مجالات (الإتقان المعرفي، التخطيط، وتنفيذ التدريس، واستخدام الوسائل التعليمية، والتقويم، وأخلاقيات المهنة، والتنمية المهنية المستمرة) وتكونت عينة الدراسة من
(114) مديرا وموجها تربويا، وبعد تحليل البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة أظهرت النتائج: أن مستوى الأداء الوظيفي لمعلمي التربية الإسلامية كان متوسطا لخريجي كليات الشريعة وكليات التربية، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات: الجنس والوظيفة والمؤهل العلمي، بينما ظهرت فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير الكلية التي تخرج فيها المعلم وكانت الفروق لصالح خريجي كليات الشريعة في مجال الإتقان المعرفي، ولصالح خريجي كليات التربية في مجالات (التخطيط، وتنفيذ التدريس، واستخدام الوسائل التعليمية، والتقويم) ولم تظهر فروق في مجالي أخلاقيات المهنة، والتنمية المهنية المستمرة، وأوصت الدراسة بتضمين خطة كليات الشريعة بالمساقات التربوية لمن يرغب بالالتحاق بمهنة التعليم، وتنمية معارف خريجي كليات التربية.
|
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to evaluate the performance of the teachers of Islamic Education for the secondary stage of graduates of faculties of Sharia and graduates of colleges of education in the State of Kuwait from the point of view of mentors and managers, level of performance of teachers of Islamic education for the secondary stage graduates of faculties of Sharia from the point of view of mentors and managers and level of performance of teachers of Islamic education for the secondary stage graduates of faculties of education from the point of view of mentors and managers of different sex, experience and scientific qualification.
The study was followed by a descriptive approach, and a questionnaire consisting of (69) paragraphs was developed, divided into seven areas (cognitive proficiency, planning, implementation of teaching, use of teaching aids, evaluation, professional ethics and continuous professional development) After the analysis of the data using the appropriate statistical methods, the results showed that the level of performance of the teachers of Islamic education was average, where the average of the teachers of the graduates of Sharia colleges (3.29) and graduates of the faculties of education (3.51), and the results showed the absence of differences of statistical significance attributed did not The differences were in favor of graduates of faculties of Sharia in the field of cognitive proficiency, and for the benefit of graduates of faculties of education in the fields of (planning, implementation of teaching, use of teaching aids, and evaluation) did not appear. Differences in the fields of professional ethics and continuous professional development, and recommended the study to include the plan of faculties of Sharia educational courses for those wishing to join the profession of education, and the development of the knowledge of graduates of colleges of education
|
رقم ISN |
663 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|