عنوان الإطروحه
أثر التفكير الاستراتيجي على الميزة التنافسية في البنوك التجارية الأردنية
تاريخ مناقشة الاطروحه
2021-04-18
اسم الطالب
سالم صباح محمد الجباس
المشرف
هايل فلاح مقداد السرحان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عطاالله فهد صياح السرحان
خالد عدنان بطاينة
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف على أثر التفكير الاستراتيجي على الميزة التنافسية في البنوك التجارية الأردنية من وجهة نظر العاملين فيها، ومن أجل تحقيق اهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تطوير استبانة تم التأكد من صدقها وثباتها، وزعت على (475) موظفاً، وتم استبعاد (14) استبانة لعدم اكتمال بياناتها، وبذلك اصبح العينة مكونة من (461) موظفاً في البنوك التجارية الأردنية وهي (بنك الأردن، بنك الاسكان، بنك القاهرة عمان)، وبينت النتائج أن مستوى التفكير الاستراتيجي لدى البنوك التجارية الأردنية من وجهة نظر العاملين فيها جاء بدرجة متوسطة، ومستوى الميزة التنافسية للبنوك التجارية جاء بدرجة متوسطة، ووجود أثر ذو دلالة احصائية للتفكير الاستراتيجي على الميزة التنافسية في البنوك التجارية الأردنية، وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى التفكير الاستراتيجي في البنوك التجارية الاردنية تعزى لأثر متغيري الجنس وسنوات الخبرة ووجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات أفراد عينة الدراسة لمستوى الميزة التنافسية لدى البنوك التجارية الأردنية تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة، ووجود فروق تعزى لمتغير الجنس. و?? ضوء النتائج أوصت الدراسة بتبني نمط التفكير الاستراتيجي لما لها أثر ينعكس أيجابا على زيادة الميزة التنافسية للبنوك التجارية، وتطوير أساليب التفكير الاستراتيجي لغرض تحسين الميزة التنافسية في البنوك التجارية الأردنية، من خلال عقد الدورات التدريبية لمديري البنوك.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the impact of strategic thinking on the competitive advantage in Jordanian commercial banks from the point of view of their employees, and in order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed that was confirmed and validated and It was distributed to (475) employees, and (14) questionnaires were excluded for lack of completeness of their data, and thus the sample became composed of (461) employees. in Jordanian commercial banks, namely (Bank of Jordan, Housing Bank, & Cairo Amman Bank). the results showed that the level of strategic thinking at the Jordanian commercial banks from the point of view of their employees came to a moderate degree, and the level of the competitive advantage of commercial banks was of a medium degree, and the presence of a statistically significant effect of strategic thinking on the competitive advantage in Jordanian commercial banks The results showed that there were no statistically significant differences in the level of strategic thinking in Jordanian commercial banks due to the impact of the variables of gender and years of experience, and the existence of a difference attributable to the scientific qualification variable, and the results showed that there were no statistically significant differences in the perceptions of the study sample individuals of the level of competitive advantage in the Jordanian commercial banks attributable to the two qualification variables. Scientific and years of experience, and the presence of differences attributed to the variable of gender. In light of the results, the study recommended adopting a strategic thinking style because of its positive impact on increasing the competitive advantage of commercial banks, and developing strategic thinking methods for the purpose of improving the competitive advantage in Jordanian commercial banks, by holding training courses for bank managers
رقم ISN
6628
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN