عنوان الإطروحه
إدارة الذات وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مدراء ومديرات المدارس التابعة لمنطقة حولي التعليمية بدولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2017-07-26
اسم الطالب
فاطمه احمد سالم الخلف
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
محمود حامد حسين المقدادي
احمد محمد بدح
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف إلى علاقة إدارة الذات بالإبداع الإداري من وجهة نظر مديري ومديرات مدارس منطقة حولي التعليمية بدولة الكويت. ولتحقيق الهدف من الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي وتم تطوير استبانة تكونت من (40) فقرة تتعلق بإدارة الذات موزعة على خمسة مجالات (إدارة الوقت و التخطيط و الثقة بالنفس و الاتصال والتوازن) و(26) فقرة تتعلق بالابداع الإداري موزعة على ثلاثة مجالات (التحفيز والمشاركة والتطوير والابتكار)، وتكونت عينة الدراسة من (125) مدير ومديرة، وأظهرت النتائج أن: - مجالات ممارسة إدارة الذات لدى مدراء ومديرات المدارس التابعة لمنطقة حولي التعليمية بدولة الكويت جاءت بدرجة مرتفعة. - ممارسة الإبداع الإداري لدى مدراء ومديرات المدارس التابعة لمنطقة حولي التعليمية بدولة الكويت، جاءت بدرجة مرتفعة. - إسهام إدارة الذات في تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري ومديرات منطقة حولي التعليمية بدولة الكويت بدرجة كبيرة جدا . وبناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة أوصت بالحفاظ على مستوى إدارة الذات لدى المديرين والمدريرات بعقد برامج تدريبية على مستوى المنطقة التعليمية، و استحداث آلية باستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات تسمح لمديري ومدراء المدارس بتبادل الأفكار والخبرات في مجال إدارة الذات وعلاقتها بالإبداع الإداري، إضافة إلى تخصيص حوافز مادية وأدبية للافكار الإبداعية الجديدة لدى مديري ومديرات المدارس.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the relation of self-management with the administrative innovation from the view point of School principals at Hawalli educational district State of Kuwait . For achieving the study objective, the descriptive method is used through developing questionnaire composed of 40 items related to self-management distributed upon five fields (time management, planning, self-confidence, communication and balance) and 26 items related to the administrative innovation distributed upon three fields (motivation, participation and development and creativity), distributed upon 125 managers who are the sample study. The results showed the actual practice of self-management of the schools principals in Hawalli educational district in State of Kuwait a high degree and this is attributed to the knowledge of self-management principles in terms of planning, time management, self-confidence, balance, communication and self-learning by schools managers. And this is shown in the results of analyzing those fields from the actual work of schools managers who are belonging to Hawalli educational district in State of Kuwait. The results showed that practicing of the administrative innovation of schools principals in Hawalli educational department in State of Kuwait has come with a high degree and no statistical indication attributed to gender variable where both of motivation and participation have come in the first place while the field of creativity and development have come in the next place. Moreover, the study showed that the school managers in Hawalli Educational Department in State of Kuwait believe that the self-management is significantly contributing in achieving the administrative innovation of the mangers as well as to a large extent in study tool. Furthermore, there is a relation of statistical indication at indication level ( ?= 05, 0) between each of the actual self-management of schools managers in Hawalli educational district in State of Kuwaitand level of administrative innovation, and the gap is in favor of the actual practice of the administrative innovation. Upon the results that achieved through the study, it recommended to maintain the level of self-management of the principals by conducting training programs on the level of the educational district as well as developing a mechanism by using information and communication technology that allows the schools manager to exchange the ideas and experiences in the field of self-management and its relation to the administrative innovation in addition to allocating material and moral incentives for the new innovative ideas of schools principals
رقم ISN
662
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN