عنوان الإطروحه |
الأوقاف في القدس في عصر الدولة الجركسية الأولى (1250-1517م) (648-923هـ)
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-07-23 |
اسم الطالب |
مشعل حسين هلال السرحان
|
المشرف |
انور عوده عواد الخالدي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
موسى احمد مخاط بني خالد |
عبد القعايدة |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
التاريخ |
الملخص بالعربية |
هدفت الدراسة إلى التعرف على أهم الأوقاف التعليمية في القدس في عصر الدولة الجركسية الأولى، وكذلك التعرف على أهم الأوقاف الدينية في القدس في عصر الدولة الجركسية الأولى، وبيان أهمية وجود الأوقاف في القدس في عصر الدولة الجركسية الأولى. وتم استخدام المنهج التاريخي نظراً لملائمتة لطبيعة الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة حرص سلاطين وأمراء المماليك على رصد الأوقاف الكثيرة على المؤسسات التعليمية للصرف عليها من أجل استمرار العلم بصورة منتظمة، مما جعل عصر سلاطين المماليك أزهى العصور الإسلامية كافة في مجال وفرة الأوقاف خدمة للعلم والتعليم. كما وحرص الخلفاء والسلاطين في العصر المملوكي على بناء المدارس دعماً للحركة العلمية والفكرية، ولتهيئة النفوس للجهاد، وبينت النتائج ازدهار العلم والتعليم في مدينة القدس زمن الجراكسة، فماثل التألق الديني والثقافي والفكري جانب وجهها الديني، هذا وبلغ عدد المؤسسات التعليمية التي شيّدها سلاطين المماليك في القدس بأكثر من أربعين مدرسة، وأكثر من عشرين زاوية، فضلاً عن مكاتب أو كتاتيب الأطفال والمساجد. وبينت الدراسة أن القدس إحدى المراكز العلمية الهامة في العصر المملوكي، كما كانت قبلة العلماء وطلاب العلم والمعارف، حيث أعار سلاطين المماليك اهتماماً كبيراً لمدارسها، هذا وخلف المماليك الشراكسة في فلسطين الكثير من المنشآت، مثل مزار سيدي بشير في جسر بنات يعقوب وخان الباشا في صفد ووكالة الفروجية في نابلس والمدرسة الأشرفية في الحرم القدسي وكثير من التكايا والربط والزوايا. وبالأخير يمكن الوصول إلى أن عصر المماليك وخاصة فترة الجراكسة شهدت تطوراً وانتشاراً كبيراً في نظام الأوقاف حتى قيل أنه العصر الذهبي لنظام الأوقاف. وأوصت الدراسة بضرورة إعداد دراسات مشابهة تتحدث عن دور الأوقاف في الدولة الجركسية في ازدهار التعليم والحرية الفكرية. |
الملخص بالانجليزي |
The study aimed to identify the most important educational Awqafs in Jerusalem in the era of the first Gerksi state, as well as to identify the most important religious endowments in Jerusalem in the era of the first Gerksian state, and to show the importance of the presence of waqfs in Jerusalem in the era of the first Gerksian state. The historical approach was used because of the appropriate nature of the study. The results of the study showed the keenness of the Sultans and Mamluk princes to monitor the many Awqafs on educational institutions to spend them in order to continue the flag on a regular basis, which made the era of the Mamluk sultans the best of all Islamic times in the field of the abundance of endowments in the service of science and education. The caliphs and sultans of the Mamluk era were keen to build schools in support of the scientific and intellectual movement, and to prepare souls for jihad, and the results showed the flourishing of science and education in the city of Jerusalem at the time of the graksa, as well as the religious, cultural and intellectual brilliance of its religious aspect, and the number of educational institutions built by the Mamluk sultans in Jerusalem by more than forty schools, more than twenty corners, as well as offices or children's schools and mosques. The study showed that Jerusalem is one of the important scientific centers in the Mamluk era, as was the kiss of scholars and students of science and knowledge, where the Mamluk sultans paid great attention to its schools, and the Mamluks left the Sharaksa in Palestine many installations, such as the Shrine of Sidi Bashir in the Bridge of the Daughters of Yaacoub and Khan al-Basha in Safad, the Furjia Agency in Nablus and the Ashrafian School in the Holy Mosque and many of the takaaya, connectivity and corners. Finally, it can be concluded that the Mamluk era, particularly the Period of Jaraxa, witnessed a great development and spread in the waqf system until it was said to be the golden age of the waqf system. The study recommended the need to prepare similar studies on the role of Awqafs in the State of Gryksia in the prosperity of education and intellectual freedom |
رقم ISN |
6604 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|