عنوان الإطروحه
المعوقات التي تواجه مدير المدرسة بوصفه مشرفاً تربويا مقيماً في تفعيل استراتيجيات التدريس الحديثة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-05
اسم الطالب
احلام علي جازي البري
المشرف
تيسير محمد احمد الخوالده
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ريم محمد صايل الزعبي
راتب سلامه السعود
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة تعرف المعوقات التي تواجه مدير المدرسة بوصفه مشرفاً تربوياً مقيماً في تفعيل استراتيجيات التدريس الحديثة، وأثر متغيرات (الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والمرحلة الدراسية) في هذه المعوقات. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي نظراً لملاءمته لموضوع الدراسة الحالية وأهدافها. وتكونت عينة الدراسة من (111) مديراً ومديرة من مدارس البادية الشمالية الغربية، للعام الدراسي 2019/2020، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من (51) فقرة موزعة على أربع مجالات، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن المعوقات التي تواجه مدير المدرسة بوصفه مشرفاً تربوياً مقيماً في تفعيل استراتيجيات التدريس الحديثة كانت بدرجة متوسطة وبجميع مجالاتها، حيث جاءت المجالات مرتبة تنازلياً (المعوقات الإدارية، المعوقات المادية، المعوقات المعرفية، المعوقات الفنية). كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (?=0.05) في المعيقات التي تواجه مدير المدرسة بوصفه مشرفاً تربوياً مقيماً في تفعيل استراتيجيات التدريس الحديثة من وجهة نظر مديري المدارس تعزى للمتغيرات (الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والمرحلة الدراسية). وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة: بزيادة وعي وزارة التربية والتعليم الأردنية بالمعوقات التي تواجه مدير المدرسة، وبخاصة المعوقات المتصلة باستراتيجيات التدريس الحديثة، وضرورة التقليل من الأعباء الإدارية الملقاة على عاتق مدير المدرسة، لأنها ظهرت بنسبة مرتفعة.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify The obstacles facing the principal as a resident Educational supervisor in activating G.K teaching strategies according to same variables (gender, scientific qualification, and years of experience, and school stage). The researcher used the descriptive survey method because of its suitability for the current study and its objectives. and it consisted of (111) principals and principals from Northwestern Badia Schools, for the academic year 2019/2020. And to achieve the goal of the study was developed a questionnaire consisting of (51) paragraphs distributed in four areas, and its validity and reliability were confirmed. The results showed that the obstacles facing the principal as a resident supervisor in the activation of modern teaching strategies were of an average degree and in all of its fields, so that the first field (administrative obstacles) came first, followed by the fourth field (physical obstacles) in second level, and the third field (cognitive obstacles) in third level, and the last field (technical obstacles). The study also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (? = 0.05) in the obstacles facing the school principal as a resident supervisor in activating modern teaching strategies from the viewpoint of school principals due to the variables (gender, scientific qualification, and years of experience, and school stage). Based on these results, the study came up with several recommendations, most notably: Increasing the Jordanian Ministry of Education's keenness on the obstacles facing the School Principal, especially the obstacles related to modern teaching strategies, the need to reduce the administrative burdens placed on the School Principal, because it has emerged at a high rate
رقم ISN
6602
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN