عنوان الإطروحه |
اثر الذكاء الاستراتيجي على صناعة القرار في البنوك الإسلامية في الأردن
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-12-30 |
اسم الطالب |
هيثم نمر مفلح البخيت
|
المشرف |
زياد محمد علي الصمادي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
مرعي حسن حمد بني خالد |
حازم خالد شحادة |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
ادارة الأعمال |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر الذكاء الاستراتيجي على صناعة القرار في البنوك الإسلامية في الأردن، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي للتعامل مع البيانات المجمعة وتصنيفها، وذلك لوصف الظاهرة والمجتمع المبحوث، والجزء التحليلي منها للحصول على نتائج اختبار فرضيات الدراسة، وتم تطوير استبانة لجمع البيانات، حيث تكونت عينة الدراسة من 274 (106 مدير فرع، 106 نائب مدير فرع، 62 مساعد مدير فرع)، حيث تم التواصل مع البنك الإسلامي الأردني وأفاد أنه يوجد هذه المسميات الوظيفية في 4 أفرع في محافظة عمان في حين باقي الأفرع يوجد بها مسمى مدير فرع ونائب مدير فرع فقط، واستجاب لتعبئة الاستبانة 246 مستجيباً، أي ما نسبته 90%، واستخدم الباحث برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة.
وتوصل الباحث إلى عدة نتائج أهمها أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لذكاء الاستراتيجي بأبعادها (التحفيز- التبصر- الرؤية) علي صناعة القرار (المرونة، دقة القرارات والمعلومات، تقييم البدائل) في البنوك الاسلامية في الاردن.
-وبناءً على نتائج الدراسة فقد أوصى الباحث عدة توصيات أهمها ضرورة الاستمرار في التشارك والتنسيق والتعاون بين البنوك الرئيسية والفروع في مجالات اتخاذ القرارات المختلفة، كقرارات تصميم المنتجات، وقرارات تطوير مواصفات الخدمة، وقرارات تحسين صناعة القرار.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aims to identify the impact of strategic intelligence on decision-making in Islamic banks in Jordan, and the researcher used the descriptive and analytical approach to deal with the collected data and their classificcation , and that descripition of phenomenon and the researched community, and the analytical part of it to obtain the results of testing the hypotheses of study, and a questionnaire was developed to collect data as the study sample consisted of 274 (106 branch manager, 106 duputy branch manager, 62 assistant branch manager), where contact was made with the Jordan Islamic Bank and he reported that there are these job titles in 4 branches in Amman Governorate while the rest of the branches have the names of branch manager and a deputy branch manager, only 246 respondents responded to the questionnaire, or 90%, and the researcher used the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program to analyze the data and test hypotheses of the study.
The researcher reached several results, the most important of which is that there is an effect of statistical significance impact of strategic intelligence in its dimensions (motivation - insight - vision) on decision-making (flexibility, accuracy of decisions and information, evaluation of alternatives) in Islamic banks in Jordan.
- Based on the results of the study, the researcher recommended several recommendations, the most important of which is the necessity of continuing the partnership, coordination and cooperation between the main banks and branches in the various areas of decision-making, such as product design decisions, decisions to develop service specifications,decisions to improve decision-making
|
رقم ISN |
6581 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|