الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استخدام استراتيجية (RAFT) في تنمية مهارات الكتابة العلمية لدى طالبات الصف الرابع الأساسي ,ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم المنهج شبة التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة باختبار قبلي وبعدي، وتم تطوير اختبار لقياس مهارات الكتابة العلمية، وبعد التأكد من صدقه وثباته طبق على عينة قصدية مكونة من (52) طالبة من طالبات الصف الرابع الأساسي في مدرسة أم كلثوم بنت عقبة الأساسية للبنات التابعة لمديرية التربية والتعليم في لواء الرمثا خلال الفصل الأول من العام الدراسي ( 2019/2020 ), أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين التطبيقين القبلي والبعدي في جميع مجالات إختبار مهارات الكتابة العلمية وفي الدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح التطبيق البعدي الذي يُعزى إلى أثر إستراتيجية ((RAFT, وبلغ حجم الأثر (مربع إيتا ) للمهارات مجتمعة (0.876 (, وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية (? = 0.05) بين التطبيقين القبلي والبعدي في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية تٌعزى لأثر التحصيل الدراسي وجاءت الفروق لصالح التحصيل المرتفع, حيث بلغ حجم الأثر (مربع إيتا ) للمهارات مجتمعة ( .220), وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بأهمية تشجيع معلمي العلوم على توظيف استراتيجية (RAFT) في تدريسهم. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to determine the effect of using the (RAFT) strategy in the development of scientific writing skills among the female fourth-grade students.
In order to achieve the objectives of this study; the researcher used a pre-experimental method of one design group with a pre/ post-test. The test was developed to measure the scientific writing skills, and was verified for it?s reliability and validity . Afterwards it was applied on the sample of (52) female fourth-grade students at ?Um Kulthum Bint Oqba Basic School? for Girls, of the Directorate of Education in Ramtha District during the first semester of the academic year (2019/2020).
The results of the study showed that there are statistically significant differences (?= 0.05) between the pre and post applications outcomes for all aspects of scientific writing skills test, in addition to the total score. The differences were in favor of the post application attributable to the impact of the (RAFT) strategy. The percentage of impact for the combined skills (square ETA) was (0.876).
The results also showed there are statistically significant differences (? = 0.05) between Pre and Post applications in all aspects, in addition to the total score due to the impact of overall academic achievement. The differences came in favor of a higher achievement.The percentage of impact of the combined skills (square ETA) was (0.22).Accordingly, in light of these results: the study emphasized on encouraging the science teachers to employ the (RAFT) strategy in their teaching.
|