عنوان الإطروحه
التناص وآلياته في شعر مهدي نصير
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-12-23
اسم الطالب
رغد منصور محمد منصور
المشرف
مهى عبدالقادر محمد المبيضين
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
عماد عبدالوهاب الضمور
عبد الباسط احمد مراشدة
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
تعنى هذه الدراسة بالكشف عن جماليات التعبير، ووسائله في ديوان "تحولات أبي رغال الثقفي" للشاعر مهدي نصير، وذلك من خلال البحث عن التناص وآلياته وتفاعله مع النصوص الشعرية، والكشف عن أشكال التناص المتنوعةمن حيث توظيف النصوص الدينية والأدبية والتاريخية،وتحويرها وإظهار ثقافة الشاعر ومخزونه المعرفي وفقا لتجربته الشعرية. وقد كان للعتبات النصية الدور البارز من حيث اختيار العنوان الرئيسي للديوان الشعري، وكذلك الأمر معالعنوانات الداخلية والفرعية؛ مما جعل العمل الشعري لافتا لنظر المتلقي لما في ذلك من إظهار للقيمة الجمالية والدلالية، إضافة إلى ما تم تقديمه من قراءة نصية تحليلية تكشف جماليات التناصات وآلياتها. وقد قسمت هذه الدراسة إلى: التمهيد، والذي تناولت فيه الباحثة تعريفا للتناص والتعريف بالشاعر، والفصل الأول، حيث تم الحديث فيه عن أشكال التناص في شعر مهدي نصير،وفيه ثلاثة مباحث: التناص الديني، والأدبي، والتاريخي، أما الفصل الثاني تناول آليات التناص في شعر مهدي نصير وفيه ثلاثة مباحث: الاجترار، والامتصاص، والحوار، أما الفصل الثالث فقد جاء تحت عنوان العتبات النصية في شعر مهدي نصير. وقد عملت الباحثة على تدعيم هذه الدراسة بالتحليل، والتفسير لماهية التناص في الديوان الشعري ما أمكن إلى ذلك سبيلا.
الملخص بالانجليزي
This study aims to reveal the aesthetics and the means of expression in the poetic divan The Transformations of Abu Rughal al-Thaqafi by the poet Mahdi Nsare, through the search for intertextuality, its mechanisms and its interaction with poetic texts, and the revealing of the various forms of intertextuality, in terms of religious, literary and historical texts, and their modification, as well as showing the poet?s culture and knowledge according to his poetic experience. The text's thresholds were the prominent inspiration in choosing the main title of the poetic divan, as well as the internal titles and subheadings, making the poetic work noticeable to the recipient since it shows the aesthetic value and the connotation value as well, in addition to what was presented from an analytical textual reading which revealed the aesthetics and mechanisms of intertextuality. This study was divided as follows: The introduction, in which the researcher introduced the poet and provided the definition of intertextuality. Then, the first chapter, in which the forms of intertextuality in Mahdi Nsare's poetry were discussed, and three topics were included: Religious Intertextuality, Historical Intertextuality, and literary Intertextuality. As for the second chapter, it discussed the mechanisms of intertextuality in Mahdi Nsare's poetry, which also included three topics: rumination, absorption, and dialogue. And then comes the third chapter which was titled:Text Thresholds in The Poems of Mahdi Nsare. The researcher worked to support this image by explaining and analyzing the meaning of intertextuality in the poetic divan as much as she possibly could
رقم ISN
6546
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN