عنوان الإطروحه
واقع استخدام التعليم المتمازج لدى معلمي صعوبات التعلم في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-12-22
اسم الطالب
فواز عارف ذعار عارف
المشرف
سليمان احمد مصطفى القادري
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
احسان غديفان علي السريع
وليد حسين نوافلة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة التعرف إلى واقع استخدام التعليم المتمازج لدى معلمي صعوبات التعلم في دولة الكويت، والفروق فيه وفقاً لمتغيريّ الجنس وسنوات الخبرة. ولتحقيق ذلك، استخدم المنهج الوصفي. وطبقت الدِّراسة على عينة تكونت من (45) معلمًا ومعلمة من معلمي صعوبات التعلم في منطقة الجهراء التعليمية في دولة الكويت، اختيروا بالطريقة المتيسرة. واستخدمت استبانة تكونت من (22) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي التخطيط والتنفيذ والتقويم كأداة لجمع البيانات، بعد التحقق من صدقها وثباتها. أظهرت النتائج أن واقع استخدام التعليم المتمازج لدى معلمي صعوبات التعلم في دولة الكويت جاء بمستوى متوسط. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في واقع استخدام التعليم المتمازج لدى معلمي صعوبات التعلم في دولة الكويت تعزى لمتغير الجنس، في حين أنه ظهرت فروق داله إحصائياً تعزى لمتغير سنوات الخبرة، ولصالح فئة الخبرة أكثر من 10 سنوات. وأوصت الدِّراسة بضرورة توفير متطلبات التدريب لمعلمي صعوبات التعلم على التعليم المتمازج، وكيفية تضمنيها في ممارساتهم التدريسية في: التخطيط والتنفيذ والتقويم.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the status of using blended learning among teachers of learning disabilities in the State of Kuwait, and the differences in it according to the variables of gender and years of experience. To achieve this, a descriptive approach was used. A questionnaire consisted of (22) items distributed in the following areas: planning, implementation and evaluation was used, after verifying its validity and reliability. The questionnaire was applied to an available sample consisted of (45) male and female teachers of learning disabilities in the State of Kuwait, representing 56% of the study population. The results showed that the status of using blended learning among teachers of learning disabilities in the State of Kuwait was at moderate level. The results also showed that there were no statistically significant differences in the level of the status of using blended learning among the sample due to the gender variable, while statistically significant differences appeared due to the years of experience, in favor of the experience of more than 10 years. The study recommended the necessity of providing training requirements for teachers of learning difficulties on blended education, and how to include them in their learning practices in: planning, implementation and evaluation
رقم ISN
6457
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN