عنوان الإطروحه
أثر متطلبات الحكومة الإلكترونية على أداء ديوان الخدمة المدنية في دولة الكويت (حالة دراسية)
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-02-25
اسم الطالب
هاجر مرضي خلف العنزي
المشرف
علي زكريا فرحان القرعان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
هايل فلاح مقداد السرحان
محمد علي الروابدة
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
الاداره العامه
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف على أثر متطلبات الحكومة الإلكترونيّة على أداء ديوان الخدمة المدنية في دولة الكويت, والتعرف إلى درجة توافر متطلبات الحكومة الإلكترونية المتمثلة بأبعاد: (الدعم الإداري, ومرونة التنظيم, والتقانة والملائمة, نشر المعلومات, تكامل الخدمات) ومستوى أداء ديوان الخدمة المدنية المتمثلة بأبعاد:(كفاءة العمليات الداخليّة, والإبداع النمو, والفاعليّة, وجودة الخدمة المقدمة), لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي, وذلك باستخدام استبانة لجمع البيانات من عيّنة الدِّراسة, تكون مجتمع الدراسة من (888) موظفاً في ديوان الخدمة المدنيّة في دولة الكويت, تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الميسرة بواقع (226) موظفاً إدارياً, وقد أظهرت النتائج أن مستوى متطلبات الحكومة الإلكترونية في ديوان الخدمة المدنيّة في دولة الكويت قد جاءت مرتفعة, حيث جاء في المرتبة الأولى بُعد الدعم الإداري بدرجة تقييم مرتفعة، تلاه بُعد نشر المعلومات بدرجة تقييم مرتفعة، تلاه بُعد تكامل المعلومات بدرجة تقييم مرتفعة, تلاه بعد التقانة والملائمة بدرجة تقييم متوسطة، واخيراً جاء في المرتبة الاخيرة بُعد مرونة التنظيم بدرجة تقييم متوسطة، وأظهرت النتائج المتعلقة بمجال أداء ديوان الخدمة المدنيّة في دولة الكويت أنه جاء بمستوى متوسط, حيث جاء في المرتبة الأولى بُعد جودة الخدمة المقدمة بدرجة تقييم مرتفعة، تلاه بُعد لفاعليّة مرتفعة، تلاه بُعدي "كفاءة العمليات الداخليّة، الإبداع والنمو بدرجة تقييم متوسطة, كما أظهرت النتائج وجود أثر ذو دلالة إحصائيّة لمتطلبات الحكومة الإلكترونيّة على أداء ديوان الخدمة المدنيّة في دولة الكويت، إذ بلغت قيمة معامل الانحدار المتعدد (R) (0.760) وهي قيمة دالة إحصائياً وتدل على درجة ارتباط دالة إحصائياً بين المتغيرات المستقلة والمتغير التابع, وأوصت الدراسة بأن يتم تعزيز نسبة التحسينات المدخلة على نوعيّة الخدمات الإلكترونيّة التي تقدمها الحكومة الإلكترونيّة بشكل مستمر, وذلك من خلال مواكبة أهم التطورات في أنظمة الحكومة الإلكترونيّة في الدول المتقدمة.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to identify the impact of electronic government requirements on the performance of civil service bureau at the state of Kuwait (Case study), and to identify the level of availability of the e-government requirements represented by dimensions: (administrative support, organizational flexibility, technology and convenience, information dissemination, service integration) and the level of performance of the Civil Service Bureau represented With dimensions: (efficiency of internal processes, growth creativity, effectiveness, and quality of service provided), to achieve the objectives of the study, the descriptive analytical method was used, using a questionnaire to collect data from the study sample, the study population consisted of (888) employees in the Service Bureau For a civil woman in the State of Kuwait, the study sample was chosen in an accessible way with (226) administrative employees, and the results showed that the level of e-government requirements in the Civil Service Bureau in the State of Kuwait came high, where the administrative support dimension came with a high evaluation level, followed by The dimension of publishing information with a high evaluation level, followed by the dimension of information integration with a high evaluation level, followed by technology and appropriateness with a medium evaluation degree, and finally came in the last place after the flexibility of the organization with a medium evaluation degree, and the results related to the field of performance of the Civil Service Bureau in the State of Kuwait showed It came at an intermediate level, where the quality of the service provided came first, with a high evaluation level, followed by a dimension of high effectiveness, followed by two dimensions of ?efficiency of internal processes, creativity and growth with an average evaluation level. The results also showed a statistically significant effect of the requirements of the e-government on the performance of an office The civil service in the State of Kuwait, where the value of the multiple regression coefficient (R) reached (0.760) which is a statistically significant value and indicates the degree of statistically significant correlation between the independent variables and the dependent variable, and the study recommended that the percentage of improvements to the quality of electronic services that E-government presented continuously, through keeping up with the most important developments in e-government systems in developed countries
رقم ISN
6455
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN