عنوان الإطروحه |
درجة تطبيق الإدارات المدرسية لمبادئ القيادة الرشيقة وعلاقتها ببناء السمعة التنظيمية من وجهة نظر معلمي المدارس الخاصة في لواء الجامعة
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-07-27 |
اسم الطالب |
حكمت محمد يوسف سعيد هاها
|
المشرف |
محمود حامد حسين المقدادي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
تيسير محمد احمد الخوالده |
احمد محمد بدح |
|
الكلية |
كلية العلوم التربوية |
القسم |
الإدارة التربوية |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى تطبيق الإدارات المدرسية لمبادئ القيادة الرشيقة، وعلاقتها ببناء السمعة التنظيمية من وجهة نظر معلمي المدارس الخاصة في لواء الجامعة، تبعاً لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة في ذلك، وتكونت عينة الدراسة من (472) معلماً ومعلمة، وتم تطوير أداة الدراسة (الاستبانة) وتكون الجزء الأول: قياس درجة تطبيق الإدارات المدرسية لمبادئ القيادة الرشيقة وتكونت من(6) مجالات وهي: (سمة التواضع، سمة الهدوء، سمة الحكمة ، سمة الصبر، سمة الموضوعية، سمة الثقة)، والجزء الثاني تناول بناء السمعة التنظيمية وتكونت من (3) مجالات وهي: (الإبداع، المسؤولية الاجتماعية، جودة الخدمة) وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق إدارات المدارس الخاصة في لواء الجامعة لمبادئ القيادة الرشيقة ولأبعاد السمعة التنظيمية من وجهة نظر المعلمين تعد مرتفعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغير المؤهل العلمي بينما وجدت فروق تعزى لأثر متغير الجنس وكانت لصالح الإناث ولسنوات الخبرة لصالح مستوى الخبرة (أكثر من 10 سنوات) على جميع مجالات مبادئ القيادة الرشيقة وأبعاد السمعة التنظيمية. وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية طردية بين تطبيق إدارات المدارس الخاصة في لواء الجامعة لمبادئ القيادة الرشيقة وأبعاد السمعة التنظيمية. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بمجالات القيادة الرشيقة خاصةً في القطاع التعليمي، لما لها من أهمية في اعتباراتها المجتمعية وجودة الخدمات المقدمة وتقليل الهدر وتخفيض التكاليف، وضرورة توفر أسس ومعايير واضحة في توفير متطلبات مبادئ القيادة الرشيقة، لما لها من أثار على جودة الخدمات المقدمة من جهة، ولدورها الهام في استثمار كل ما هو متاح من موارد وإمكانيات، وتزويد مديري المدارس والمعلمين بمعايير حديثة وواضحة للحفاظ على السمعة التنظيمية. |
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to identify the Degree of applying the principles of agile leadership by school administrations and its relationship with building the organizational reputation from the point of view of private school teachers in the University District, and the impact of the variables of gender, educational qualification, and years of experience on that. The sample of the study consisted of (472) male and female teachers who were chosen by simple random sampling technique. The descriptive approach was used in this study. After its reliability and validity had been verified, a questionnaire was used as the research instrument for collecting data. In its first part, the questionnaire is consisting of six dimensions (the characteristic of humility, the characteristic of calmness, the characteristic of wisdom, the characteristic of objectivity, the characteristic of patience, the characteristic of trust) to measure the Degree of applying the principles of agile leadership by school administrations, and of three dimensions in the second part (creativity, social responsibility, quality of service).
The results of the study showed a high Degree of applying the principles of agile leadership and the dimensions of organizational reputation by school administrations from the point of view of private school teachers in the University District. The results also showed that there were statistically significant differences in the application of the principles of agile leadership and the dimensions of organizational reputation by school administrations attributable to the variables of sex, in favor of females, and years of experience in favor of the level of experience (more than 10 years). No statistically significant differences in the application of the principles of agile leadership and the dimensions of organizational reputation by school administrations were found attributable to the variables of academic qualification.
Finally, the results showed a positive correlation between applying the principles of agile leadership by school administrations and building the organizational reputation from the point of view of private school teachers in the University District. In light of the study results, a set of recommendations were presented, the most important of which are the need to pay attention to the indicators of agile leadership, especially in the educational sector, because of its importance in its societal considerations, the quality of the services provided and reduce waste and costs, and the need to provide clear foundations and standards in providing requirements for agile leadership principles, because of their Effects on the quality of services provided by one hand, and its important role in investing all available resources and capabilities, in addition to providing school principals and teachers with modern and clear criteria to keep a high level of organizational reputation
|
رقم ISN |
6448 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|