عنوان الإطروحه
البناء الفني في رواية " قطار باريس " لبهاء غرايبة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-12-22
اسم الطالب
محمد علي احمد القضاة
المشرف
مهى عبدالقادر محمد المبيضين
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابراهيم الكوفحي
منتهى الحراحشة
الكلية
كلية الاداب والعلوم الانسانية
القسم
اللغة العربية وآدابها
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة للكشف عن ظاهرة البناء الفني في رواية الكاتب الأردني بهاء غرايبة، الذي يعد من الأصوات الجديدة في الرواية الأردنية، وهذه الرواية من الروايات الأردنية الحديثة، إذ تعد روايته انعكاسا لواقع المجتمع الأردني، حيث سلطت الرواية الضوء على المجتـمع الأردني وقلة الوعي عند البعض، بفعـل مـا مر بـه المجتمع من أحداث اجتماعية، وسياسية، وفكرية، وأخلاقية، ولندرة الدراسات السابقة التي تناولت أدب الكاتب بهاء غرايبة اختار الباحث هذا الموضوع لتسليط الضوء على واحدة من الروايات المهمة للروائي بهاء الغرايبة، ففي نظرة للبناء الفني في الرواية هو عبارة عن تضامن جميع عناصر النص لتأسيس تشكيل جمالي يحمل رؤية جمالية معينه، من خلالها يكتمل العمل الروأي، وقد دخل البناء الفني إلى عالم الرواية العربية بعد مرحلة التطور التي حدثت في الرواية، بسبب التحول الاجتماعي المسمى بالثورة البرجوازية بالنسبة للإنسان، فبعد استعراض لرواية قطار باريس نجد أن كاتب الرواية يستدل من خلال النظرة العامة لربط التطرف بالإرهاب ولوجود ممارسات خاطئة ادت الى سوء فهم الدين الاسلامي عند بعض الاتجات الغربيه، وكأن الغرب لم يطلعوا على الصورة الحقيقية للاسلام و وقف التجني عليه حيث أنهم لم يراعوا مشاعر أكثر من مليار مسلم، فهم يدعون بأن حرية التعبير لديهم لا سقف لها فهذا يدل على أن هناك تطرفاً يمينياً واضحاً فكيف تشجب التطرف لدى بعض المسلمين، وتؤيد التطرف لديكم بنشر الرسوم المسيئة لرمز أساسي للمسلمين بل رمز لجميع البشر قال تعالى " وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ" ،وقال سبحانه ": وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا" ، فالآيات تؤكد أن سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم جاء للجميع وهذا يشير على أن الإساءة بالرسوم وبغيرها هي اعتداء وإرهاب يطال البشرية جمعاء . لقد لاحظنا التطور غير الطبيعي في شخصية فارس التي كان يرسم لها أبو فارس بأن تكون شخصية طبيب وليست شخصية إرهابية، لكن الفكر المنحرف والتطرف وعمليات غسل الدماغ وقلة إدراك مفاهيم الدين جعلت منه إرهابيا بامتياز، واليمين المتطرف في الغرب بشكل عام يريد إنتاج إرهاب مضاد وتغذية التطرف، وقد جاءت رسالة عمان لإبراز الصورة المشرقة للإسلام التي جاءت لتصحيح سوء الفهم لهذ الدين الحنيف عند الغرب، والتأكيد على دور الدين الإسلامي في بناء الحضارة الإنسانية، و المشاركة في تقدمها في العصر الحاضر فيها، تأكيدا لقوله تعالى: " وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم" فالاية تعكس قيم الإسلام السمحة ورسالة الإسلام والاقتداء بأخلاق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ولاننسى أن نبينا أحسن لمن أساء إليه وقصتة مع أهل الطائف أحد الأدله على ذلك وتسامحه في الحروب ومع الأعداء.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the phenomenon of artistic structure of Jordanian writer's novel Bahaa Gharaibeh, who is one of the new characters in the Jordanian novel, and this novel is one of the new Jordanian novels, as his novel is a reflect of the Jordan community, where the novel highlight on the Jordan community and lack of awareness to some people, due to what the community witness from social, political, intellectual and moral events, and due to the lack of the previous studies that discussed this topic, the researcher choose this topic to highlight one of the important novels of the novelist Bahaa al-Gharaybah. As in his point of view to the novel's artistic structure is a combination of all text's elements to establish an aesthetic artistic construction with certain aesthetic vision, through which the fictional work is completed, where the artistic structure has entered to scope of Arabic novel after the development stage in the novel, due to the social transformation, called the Bourgeoisie Revolution. After reviewing the "Train of Paris" novel, we find that the author of the novel infers, through an overview, to link extremism to terrorism. And because of wrong practices that have led to a misunderstanding of the Islamic religion in some western directions, as the West did not see the true image of Islam and stopped victimization it, where they did not take into account the feelings of more than a billion Muslims, they claim that the freedom of expression is unlimited, which indicates that there is a clear right-wing extremism, so how do you denounce extremism among some Muslims and support your extremism by re-publishing the cartoons that offend an essential symbol for Muslims, but rather a symbol for all mankind, Allah says " And We have not sent you, [O Muhammad], except as a mercy to the worlds" also Allah almighty says " Say, [O Muhammad], "O mankind, indeed I am the Messenger of Allah to you all" also he says " And We have not sent you except comprehensively to mankind as a bringer of good tidings and a warner", the previous verses confirm that our prophet Muhammad, may Allah bless him and grant him salvation, came to everyone, and this indicates that offense, with drawings or others, are aggression and terror that affects all mankind. We have noticed the abnormal development in Faris?s character, which Abu Faris used to draw as a doctor and not a terrorist figure, but perverted thought, extremism, brainwashing operations and a lack of awareness of the concepts of religion made him a terrorist par excellence, and the extremist right in the west in general wants to produce counter-terrorism and feed extremism. As the Amman message came to show the bright image of Islam, that came to correct the misunderstanding of this true religion in the West, and to emphasize the role of the Islamic religion in building human civilization, and to participate in its progress in the present day, confirmation of the Almighty saying "And indeed you are of a great moral character". this verse reflects the tolerant values of Islam, the message of Islam, and following the morals of our master Muhammad May Allah bless him and grant him salvation, and we do not forget that our Prophet is treat with kindness for the one who offended him, and his story with the people of Taif is one of the evidence for that, in addition to his tolerance in wars and with the enemies
رقم ISN
6442
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN