عنوان الإطروحه |
الاساليب النبوية في المدح ودرجة ممارستها من قبل معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا في محافظة المفرق
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-01-06 |
اسم الطالب |
مهند أحمد سليم الخوالدة
|
المشرف |
ماهر شفيق خليف الهوامله |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
ابراهيم احمد سلامه الزعبي |
عماد عبدالكريم الخصاونة |
عماد عبدالله الشريفين |
|
الكلية |
المعهد العالي للدراسات الاسلامية |
القسم |
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الأساليب النبوية في المدح، ودرجة ممارستها من قبل معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا في محافظة المفرق، وتم استخدام كل من المنهج الاستقرائي والاستنباطي، والوصفي القائم على الأسلوب المسحي. وتألفت عينة الدراسة من (130) معلماً ومعلمة من مجتمع الدراسة المكون من (171) معلماً ومعلمة. وتم بناء أداة مكونة من (18) فقرة موزعة على مجالين: مدح الذات الإنسانية، ومدح الأشياء (أعمال وصفات وأوقات وأماكن). وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية للأساليب النبوية في المدح ككل جاءت بمستوى مرتفع، حيث جاء في المرتبة الأولى مجال "مدح الأشياء ( أعمال وصفات وأوقات وأماكن )" بمتوسط حسابي قدره (4.07) وفي المرتبة الثانية جاء مجال " مدح الذات الإنسانية " بمتوسط حسابي قدره (4.01)، وأشارت نتائج الدراسة كذلك إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لمتغير الجنس في جميع المجالات والدرجة الكلية باستثناء مجال مدح الأشياء ( أعمال وصفات وأوقات وأماكن) حيث كانت الفروق لصالح الإناث، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لمتغير الخبرة التعليمية في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (? = 0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي في جميع المجالات والدرجة الكلية باستثناء مجال مدح الذات الإنسانية، وجاءت الفروق لصالح الدراسات العليا. وبناء على النتائج فقد أوصت الدراسة بعدة توصيات، منها: ضرورة إطلاع المعلمين والمشرفين التربويين على هذه الأساليب النبوية التربوية في المدح وتضمينها في البرامج التدريبية للمعلمين، وتفعيلها أثناء التدريس. |
الملخص بالانجليزي |
The aim of the present study to find out the prophetic approaches in praise and the degree of their practice by Islamic education teachers in the Upper Basic Stage in Al-Mafraq governorate. The extrapolative, deductive and descriptive methods based on the survey approach were used. The study sample represented (130) male and female Islamic education teachers from the study population which consisted of (171) male and female teachers. The study tool consisted of (18) items distributed into two domains: Praising the Human in person and Praising Things (Deeds, Attributes, Times and Places). The results showed that the degree of Islamic education teachers' practice of the prophetic praising methods as a whole came at a high level in first place with an average of (4.07) in the domain of "Praising Things (Deeds, Attributes, Times and Places)" and the domain of "Praising the Human in person"came in second place with an average of (4.01).The results of the study also indicated that there were no statistically significant differences at the level of (?=0.05) that are attributed to the gender variable in all domains and the overall degree except for the domain of praise of things (Deeds, Attributes, Times and Places), the differences came in favor of females, as it showed that there were no statistically significant differences at the level of (?=0.05) due to the educational variable experience in all domains and the overall degree. It also showed that there were no statistically significant differences at the level of (?=0.05) due to the scientific qualification variable in all domains and the total degree with the exception of the praise field of the human in person, the differences were in favor of higher qualification.
The study provided several recommendations, including the necessity to inform teachers and educational supervisors about these prophetic methods and include them in teachers' training programs and to practice them during teaching
|
رقم ISN |
6426 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|