عنوان الإطروحه |
مدى رضا متلقي الخدمة عن خدمات بيع السلع التي تقدمها المؤسسة الاستهلاكية العسكرية
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2021-01-07 |
اسم الطالب |
جهاد احمد محمد الروسان
|
المشرف |
مرعي حسن حمد بني خالد |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
وليد مجلي محمد العواوده |
خالد البطاينة |
|
الكلية |
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية |
القسم |
الاداره العامه |
الملخص بالعربية |
هدفت هذه الدراسة الكشف عن مدى رضا متلقي الخدمة عن خدمات بيع السلع التي تقدمها المؤسسة الاستهلاكية العسكرية، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بناء أداة الدراسة اشتملت على ستة مجالات هي جودة المنتجات التي تباع بالمؤسسة، خدمات الموظفين العاملين في المؤسسة، اسعار السلع في المؤسسة توافر السلع وترتيبها في السوق، تعاون الإدارة مع متلقي الخدمة، الاهتمام بمتلقي الخدمة ومدى مناسبة دوام المؤسسة لهم.
تكون مجتمع الدراسة من جميع المؤسسات الاستهلاكية العسكرية في أقليم الشمال أما عينة الدراسة فقد تكونت من متلقي خدمة المؤسسة الاستهلاكية العسكرية في بني كنانة خلال شهر شباط من العام (2019) والبالغ عددهم (557) متلقي، أظهرت نتائج الدراسة بـ:
- أن رضا متلقي الخدمة عن خدمات بيع السلع التي تقدمها المؤسسة الاستهلاكية العسكرية جاء بدرجة عالية، وبمتوسط حساب مقداره (2982).
- جاء المجال الخامس الاهتمام بمتلقي الخدمة ومناسبة دوام المؤسسة لهم والمرتبة (الأولى) وبمتوسط حسابي مقداره (4.32) وجاء المجال الأول جودة المنتجات التي تباع في المؤسسة بالمرتبة (الثانية) وبمتوسط حسابي مقداره (3.97)، والمجال الرابع توافر السلع وترتيبها بالسوق جاء بالمرتبة (الثالثة). أما في المرتبة (الرابعة) جاء المجال الثاني وهو خدمة الموظفين العاملين في المؤسسة وفي الرابعة (الخامسة) جاء المجال الثالث وهو أسعار السلع في المؤسسة، وفي المرتبة (السادسة) جاء المجال الخامس وهو تعاون الإدارة مع متلقي الخدمة.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية (0.05 ? ?) تعزى للمتغير العلمي باستثناء مجال جودة المنتجات التي تباع في المؤسسة تعزى لحملة درجة البكالوريوس ودراسات عليا.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية (0.05 ? ?) تعزى لنوع الاجتماعي والصالح الاناث.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية (0.05 ? ?) تعزى للفئة العمرية لصالح (40 سنة فأكثر).
وخلصت الدراسة إلى العديد من التوصيات منها
ضرورة اهتمام المؤسسة الاستهلاكية العسكرية بمجال تعاون الإدارة مع متلقي الخدمة، والذي جاء بدرجة متوسطة.
|
الملخص بالانجليزي |
This study aimed to reveal the extent of the service recipient's satisfaction with the services of selling the goods provided by the Military Consumer Corporation, and to achieve the objectives of the study, the researcher built the study tool. Goods in the enterprise The availability of goods and their arrangement in the market, the cooperation of the administration with the recipient of the service.
Attention to service recipients and the suitability of the institution for them.
The study combines all military consumer institutions in the northern region. As for the study game, it consisted of recipients of military consumer service in Bani Kenana during February of the year (2019), whose number was (557) recipients.
-The service recipient?s satisfaction with the services of selling goods provided by the military consumer establishment came to a high degree, with an average calculation of (2,982).
-The fifth field was concerned with the recipients of the service and the suitability of the establishment for them and the (first) rank, with an arithmetic average of (4.32), and the first area came in the quality of the products sold in the establishment in the (second) rank, with an arithmetic average of (3.97). Third). As for the fourth (fourth) area, the second area came, which is the service of the employees working in the institution, and in the fourth (fifth), the third area came, which is the commodity prices in the institution, and in the sixth place, the fifth came, which is the administration?s cooperation with service recipients.
-There are no statistically significant differences (0.05 ? ?) attributable to the scientific variable except for the field of quality of products sold in the institution attributable to holders of bachelor's degrees and postgraduate studies.
-There are statistically significant differences (0.05 ? ?) due to the gender and benefit verses.
-There are statistically significant differences (0.05 ? ?) due to the age group in favor of (40 years and over).
The study concluded with many recommendations.
The necessity for the military consumer establishment to focus on the administration's cooperation with service recipients, or it came with a moderate degree
|
رقم ISN |
6385 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|