عنوان الإطروحه
مصادر القوة التنظيمية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم في محافظة الزرقاء في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-04-27
اسم الطالب
عهد موسى محمد علاونه
المشرف
محمدعبود موسى الحراحشة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمود حامد حسين المقدادي
أحمد محمود احمد رضوان
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة تعرف مصادر القوة التنظيمية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم في محافظة الزرقاء/الأردن وأثر متغيرات (الجنس والمؤهل العلمي والمسمى الوظيفي والخبرة) في ذلك وتكونت عينة الدراسة من (218) موظفاً. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة تكونت من (52) فقرة موزعة على ستة مجالات هي: (الرسمية, والمكافأة, والخبرة, والمرجعية, والعقاب, والمعلومات). وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تقدير ممارسة مصادر القوة التنظيمية لدى الإداريين العاملين في مديريات التربية والتعليم في محافظة الزرقاء/الأردن جاءت متوسطة, وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً على التوالي (مجال الخبرة ومجال الرسمية ومجال المعلومات ومجال المرجعية ومجال المكافأة ومجال العقاب) حيث جاءت جميع المجالات بدرجة مرتفعة باستثناء مجال المكافأة ومجال العقاب اللذين جاءا بدرجة تقدير متوسطة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ??) تعزى لمتغير المسمى الوظيفي, وذلك على مجالات (قوة المكافأة, وقوة الخبرة، وقوة المرجعية، وقوة المعلومات) والكلي, وكانت الفروق لصالح مسمى عضو قسم. ولم تظهر فروق لأثر المسمى الوظيفي على باقي المجالات. بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ??) تعزى لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وفي ضوء النتائج توصي الباحثة بمجموعة توصيات أهمها: تعزيز ممارسة مصدر الخبرة والمستندة إلى المرجعية المهنية من خلال زيادة درجة الوعي بمتطلبات الدور الوظيفي.
الملخص بالانجليزي
The purpose of the study was to investigate the sources of organizational power among administrators working in the educational directorates at Zarqa governorate /Jordan; as well as the effect of gender, scientific qualification, and post and experience variables on it. The sample of the study consisted of (218) employees. To achieve the aim of the study a questionnaire was developed consisted of (52) items distributed on six domains: official, reward, experience, reference, punishment and information). The findings of the study showed that the degree of evaluation of the practice of organizational power sources for administrators working in the education directorates in Zarqa Governorate / Jordan was in an average level, as the domains arranged as follows: experience, official, information, reference, reward and punishment); where all areas came with a High degree except for reward and punishment domains with an average score. The findings also showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05 ??) attributed to the of post variable in the (Reward power, experience power, reference power, and information power) and total score. The differences were in favor of department member; and no differences appeared for the effect of post on other domains. The findings showed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05 ??) due to the variables of gender, scientific qualification and years of experience. Based on the findings: the researcher recommends a set of recommendations, the most important of which is: Enhancing the practicing of a source of experience based on professional reference by increasing the degree of awareness of the requirements of the job role
رقم ISN
6354
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN