عنوان الإطروحه
الفكر التربوي عند الشيخ نوح القضاة
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-10-28
اسم الطالب
حسام الدين محمد سلمي الزيود
المشرف
ماهر شفيق خليف الهواملة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
ابراهيم احمد سلامه الزعبي
عماد عبدالله الشريفين
الكلية
المعهد العالي للدراسات الاسلامية
القسم
مناهج التربية الاسلامية واساليب تدريسها
الملخص بالعربية
تناولت هذه الدراسة الفكر التربوي عند الشيخ نوح القضاة، رحمه الله، هادفة إلى التعرف إلى الفكر التربوي الإسلامي والمراحل التي مرّ بها منذ عصر النبي ،صلى الله عليه وسلم، حتى العصر الحالي، والتعرف إلى سيرة الشيخ نوح القضاة ،رحمه الله، ولادته ونشأته ومراحل التعليم التي مرّ بها، وأبرز مشايخه، وأهم مؤلفاته، وأصول الفكر التربوي الإسلامي عنده ،رحمه الله، وصفات المربي المسلم ، وأهم التطبيقات العملية والأساليب التربوية في مؤلفاته ومحاضراته الصوتية والكتابية. وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة، المنهج الوصفي التحليلي، والذي يقوم على الإطلاع ومعرفة المصادر ذات الصلة بالموضوع والعمل على تحليلها، وبيان أهم الأفكار التربوية وتقديمها بما يتناسب مع متطلبات العصر، وقد نتج عنها أن الفكر التربوي الإسلامي عند الشيخ نوح القضاة ينبع من القرآن الكريم والسنة النبوية، وأن لنشأته العلمية ودراسته على أيدي مشايخ الشام والأزهر الشريف وعلمائهما الأثر الواضح في فكره الذي يستقي أسسه ونهجه من علوم القرآن الكريم والسنة النبوية. وتبين للباحث أيضا أن للشيخ نوح القضاة دورا مؤثرا في العملية التربوية في نشر العلم السليم والفكر الصحيح، وتصحيح المفاهيم الخطأ في المجتمع الذي عاش فيه.وأنه أخذ العلم من منابعه الصافية، وأنه حرص على تأكيد ما على المتعلم من الإخلاص في علمه لله حتى يؤتي أكله وينفع بعلمه غيره، وعلى بيان دور العلماء في كل ذلك ، وبخاصة العلماء المعاصرين الذين كان لهم الدور البارز المهم في توجيه الأمة وقيادة سفينة النجاة من ظلمات الجهل والزيف إلى نور العلم.
الملخص بالانجليزي
This dissertation aims to discover the Educational Thought of Sheikh Noah Al-Qudah (- may Allah have mercy on him -), and to identify the Islamic educational thought and its phases from the time of Prophet Mohamed, may Allah?s prayers and peace be upon him, until the current era. It also aims to identify the biography of Sheikh Noah Al-Qudah - may Allah have mercy on him -, his birth, his childhood, and his education. Moreover, this study aims to identify the Sheikh?s most eminent Sheikhs, his most important books, the origins of the Islamic educational thought of Sheikh Noah, the characteristics of the Muslim educator according to Sheikh Noah, and the most important practical applications and educational methods of Sheikh Noah al-Qudah in his books and audio lectures. The descriptive, analytical and inductive approach was applied in this research. It showed that Islamic educational thought is derived from the Noble Qur?an and the Prophet Sunnah. There was a clear influence of his religious education and study by eminent Shami and Azhari Sheikhs on the sound Educational Thought of Sheikh Noah Al-Qudah. Sheikh Noah was an important educator who spread knowledge and correct thought by correcting misconceptions and his main source of knowledge is Quran and Sunnah. Sheikh Noah focused on Sincerity for Allah in knowledge to benefit others and explained the role of scholars, especially contemporary scholars who had a prominent and important role in guiding the nation and leading the ship of deliverance from the darkness of ignorance and falsehood, to the light of knowledge. The study recommended directing attention to such scholars, preserving their scientific heritage, teaching it, and employing it in the curricula of our scientific and educational institutions, and collecting everything that Sheikh Noah Al-Qudah wrote and classifying it as subjects to be taught in educational institutions to benefit from them
رقم ISN
6346
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN