عنوان الإطروحه
أثر إدارة الجودة الشاملة في الأداء التسويقي لدى مجموعة كارفور في الاردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-24
اسم الطالب
انشراح محمد عاصم ابو طير
المشرف
جمعه محمود مصطفى عباد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
سالم سفاح حنيان العون
شحادة غرايبة
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى بيان أثر إدارة الجودة الشاملة من حيث معرفة مجالات تطبيقها، ومعرفة أثرها على الأداء التسويقي خلال الفترة (2010-2018) باعتبار أن مدخل إدارة الجودة الشاملة من اهم المداخل الأساسية لنجاح أي منظمة سواء أكانت خاصة أم عامة، وقد تمحورت الدراسة حول المجتمع الاصلي لمجموعة كارفور بواقع (43) فرع، وهي من أكبر شركات تسويق المنتجات في الأردن، وتم اخذ عينة من المركز الرئيسي في شركة الكارفور، مع أخذ عينة عشوائية لعدد من فروعها في مدينة عمان (جبل الحسين، المدينة الرياضية)، وقد تم قياس مدى تأثير إدارة الجودة الشاملة لكل من: (التحسين المستمر، اتخاذ القرارات بناءً على المعلومات، دعم الإدارة العليا، التركيز على الزبون) على الأداء التسويقي في تحليل البيانات واختبار فرضياتها باستحدام برنامج الحزم التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS). وقد خرجت هذه الدراسة بعدة نتائج منها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة الجودة الشاملة على الأداء التسويقي، كما اشارت إلى وجود وجود أثر ذو دلالة إحصائية لدعم الإدارة العليا وللتحسين المستمر والتركيز على الزبون على الأداء التسويقي، بالاضافة إلى عدم وجود أثر ذو دلالة إحصائية لاتخاذ القرارات بناء على المعلومات على الأداء التسويقي، كما واوصت بضرورة تشجيع العاملين على تطبيق مبادئ الدارة الجودة الشاملة وايضا اخضاع العاملين لأخذ دورات تدريبية وذلك من اجل التطوير والتحسن المستمر مع الالتزام بمعايير الاعتمادية الدولية باختيار ذوي الكفاءات والمهارات ايضا مع السعي لغرز ثقافات جديدة تتناسب مع متطلبات الشركة وذلك لتطبيق إدارة الجودة الشاملة ومبادئها (دعم الإدارة العليا، التحسين المستمر، اتخاذ القرارات بناءً على المعلومات، التركيز على الزبون(.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to demonstrate the impact of TQM in terms of knowledge of the areas of its application, and its impact on marketing performance during the period (2010-2018) considering that the approach to total quality management is one of the most basic entrances to the success of any organization, whether private or public, and the study focused on The original community of the Carrefour Group with (43) branches, which is one of the largest companies marketing products in Jordan, and a sample was taken from the main center in the Carrefour company, taking a random sample for a number of its branches in Amman (Jabal Al-Hussein, Sports City). The extent of the impact of total quality management for (Continuous improvement, decision-making based on information, support to senior management, focus on the customer) on marketing performance in analyzing data and testing hypotheses by using the statistical analysis of social sciences (SPSS) packages. This study came out with several results, including: the existence of a statistically significant impact of total quality management on marketing performance, and also indicated the existence of a statistically significant effect to support the top management and for continuous improvement and focus on the customer on marketing performance, in addition to the absence of a statistically significant effect of taking Decisions based on information on marketing performance, and also recommended the necessity to encourage employees to apply the principles of total quality management and also to subject employees to take training courses for the sake of continuous development and improvement while adhering to international reliability standards by choosing those with competencies and skills as well as seeking to implant new cultures that are compatible with the requirements of the company. This is to apply comprehensive quality management and its principles(Senior Management Support, Continuous Improvement, Information Based Decision Making, Customer Focus)
رقم ISN
6338
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN