عنوان الإطروحه |
تلقي معلقة عنترة بن شداد بين قراءة القدامى وقراءات المحدثين حتى القرن العشرين
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-04-21 |
اسم الطالب |
عمر عبدالعزيز عوده الله العليمات
|
المشرف |
احمد محمد مشرف حراحشة |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
مهى عبدالقادر محمد المبيض |
عمر الفجاوي |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
اللغة العربية وآدابها |
الملخص بالعربية |
تهدف هذه الدّراسة إلى التّوصّل إلى الأطر الموضوعيّة والفكريّة والفنيّة في تلقّي معلقة عنترة بن شداد، كما تهدف إلى معرفة الخصائص المعرفيّة الّتي تميّز شعرهُ، وهي تحاول أيضًا أنْ تعطي ملمحًا لتكوين القصيدة عنده ، وذلك من خلال تلقّي قصيدته تلقيًا منفتحًا على كلّ وجهات النّظر في الدّراسات السّابقة الّتي تناولت القصيدة ، ومناقشتها في ضوء نظرية القراءة والتّلقّي .
يُعدُّ عنترة واحدًا من أهمّ الشّعراء الجاهليين الّذين حقّقوا لأنفسهم مكانة مرموقة على السّاحة الأدبيّة ، كما يُعدّ واحدًا من أصحاب المعلّقات التي تقع في ذروة ما أنتجه العقل العربي من الأدب الرّفيع على مرّ زمانه، وهو ما جعل شعرهُ محطّ اهتمام عدد من الدّارسين والنّقاد القدامى والمحدثين، فقد استطاع هذا الشّاعر أنْ يشقّ طريقهُ من خلال شخصيّة أدبيّة مستقلّة، ورؤية خاصة، شكّلتها عوامل نفسيّة واجتماعية قادرة في المجتمع الجاهلي، وهذا هو السّبب الّذي دعاني إلى تناول شعرهُ في هذه الدّراسة.
وقد تناولت الدّراسة تمهيداً مبسّطًا عن الأدب الجاهلي، والحديث عن معلقة عنترة، كما تناولت نظريّات التّحليل الأدبي ، وهي نظرية المحاكاة، نظريّة التّعبير، نظريّة الخلق ، نظريّة الانعكاس ، نظريّة الأنواع الأدبيّة .
تناولت الدّراسة في الباب الأوّل مفهوم نظرية القراءة والتّلقّي ، لما تضمنه هذا المفهوم من إشكاليّة المصطلح، وتأصيله. كما وتناولت معالم نظريّة التّلقّي وأسسها، من : مرجعيات النّظريّة، وأقسام القرّاء وأنواعهم ، وأسلوب الفجوات والفراغات عند المتلقّي، وخلصت إلى أهمّ العوامل التي تسهم في تلقّي النّص، وتأويله تأويلاً مقبولاً يحسن السّكوت عليه.
كما تناولت الدّراسة في الباب الثاني تلقّي القدماء لمعلقة عنترة الّتي مثّلت عناية كبيرة ، فتناولت: التّلقّي عند ابن الأنباري، والتّلقّي عند النحاس، والتّلقّي عند الزوزني، والتّلقّي عند التبريزي. إذ حاولت في ذلك أنْ أتوصّل إلى مدى تلقيهم للمعلقة، فقد كانت الدّراسة في هذا الفصل وصفية في الغالب.
وتناولت الدّراسة أيضًا في الفصل نفسه تلقي المحدثين لمعلقة عنترة، إذ نالت معلقة عنترة أهمية كبيرة في قراءات المحدثين لها وضمن المناهج النقدية ، فتناولت دراسة الشّنقيطي والحرحشي ضمن المنهج التّاريخي ، كما تناولت دراسة أحمد بن سليم العطوي ( عقدة السواد في شعر عنترة ): دراسة نفسية ، ثم تناولت دراسة أحمد بن الأمين الشنقيطي، ودراسة طه حسين، ودراسة الحرحشي الحَسَني، ضمن المنهج الاجتماعي، كما وتناولت الانثروبولوجية في المعلقة، وخير ما مثّل هذا المنهج في هذه الدراسة هو عبد الملك مرتاض، وتناولت المنهج البنيوي، وعُدّ كمال أبو ديب من أبرز النّقاد العرب المحدثين الذين سعوا إلى تأسيس هذا المنهج المتكامل، وتمّ من خلاله دراسة هذه المعلقة. كما وتناولت النواحي السيميائية في المعلقة، من خلال كتاب ( السّبع المعلقات قراءة سيميائيّة / انثروبولوجية لنصوصها ) لعبد الملك مرتاض. وتعرضّت لدراسة أنور أبو سويلم في الفصل الأول من كتابه : دراسات في الشّعر الجاهلي.
ولكي تحوز الدّراسة أكبر قدر ممكن من التّكامل، فقد تناولت المعلقة في ضوء نظرية القراءة والتأويل ، حيث تناولت ثلاثة جوانب أثّرت تأثيرًا كبيرًا على شعريّة عنترة، أولّها: العبوديّة وعقدة اللون ، وثانيها : مواصفات أسماء النّساء عند العرب ، وثالثهما : تشكّل القصيدة وبنيتها الفنيّة، وتشكّل القصيدة ضمن الجوانب الهيرمنيوطيقيّة. يمكن من خلاله التّعامل مع رؤية الشاعر الفكريّة بصورة أكثر عمقًا، فالتّعاطي مع قراءة قصيدة كاملة يعطي إضاءة أكبر لمكوّنات النّص وانسجامه الدّاخلي من التّعاطي مع الأجزاء والتّفاريق الّتي لا تتجاوز أنْ تكون تمثيلًا على فكرة أو خصيصة جزئيّة معينة، وختمت بخلاصة بيّنت فيها النّتائج التي توصّلت إليها الدّراسة .
|
الملخص بالانجليزي |
Receiving Mu?llaqa preislamic poem of Antara Bin Shaddad between the reading of the past and the reading of the moderenizers.
This study aims to arrive at the objective, intellectual and artistic frameworks in receiving the Mu?llaqa (preislamic poem) of Antara bin Shaddad, as well as to know the cognitive characteristics that characterize his poetry, and it also tries to give an indication of the composition of the poem by him, and this through receiving his poem in an open reception on all points of view in previous studies that handled the poem, and the discussion of it in the light of the theory of reading and receiving.
Antara is one of the most important pre-Islamic poets who have achieved a prominent place for themselves in the literary scene, and he is also one of the owners of Mu?llaqat that fall at the climax of what the Arab mind produced by fine literature over its time, and this what made his poetry the focus of attention of a number of scholars, ancient and modern critics. This poet was able to find his way through an independent literary pesonality and a special vision, formed by psychological and social factors capable of pre-Islamic society, and this is the reason that led me to take up his poetry in this study.
The study dealt with a simplified introduction to pre-Islamic literature, and the discussion of the Mu?llaqa of Antara , as well as the theories of literary analysis, namely simulation theory, the theory of expression, the theory of creation, the theory of reflection, and the theory of literary types.
In the first chapter, the study dealt with the concept of reading and receiving theory, because of the problematic concept of this term, and its originality. It also dealt with the milestones and foundations of the receiving theory, including: theoretical references, classes of readers and their types, the style of gaps and voids for the recipient, and concluded the most important factors that contribute to receiving the text, and its interpretation is an acceptable interpretation that improves tolerance.
The study also dealt with in the second semester, the ancients received the poem of Antara, which represented a great care, and it dealt with: receiving at Ibn Al-Anbari, receiving at Ibn Al-Nahhas, receiving at Al-Zuzani, and receiving at Tabrizi. As it tried to find out to what extent they received the poem, the study in this chapter was mostly descriptive.
The study also dealt with in the same semester the reception of modernizers of the Antara poem (Mu?llaqa), as the Antara poem received great importance in the modernizers? readings of it and within the critical curricula. Then it handled the study of Ahmed bin Al-Amin Al-Shanqeeti, and Al-harhashi within the historic curricula. It handled also the syudy of Ahmad Bin Saleem Altwi (melancholy in the poetry of Antara) : psychological study, then it dealt with the study of Ahmad Bin Amin Ashanqiti and the study of Taha Hussein, and the study of Al-Harhashi Al-Hassani, within the social curriculum, as well as the anthropology in the poem. The best thing that represented this curriculum in this study is Abdul Malik Murtadha, and it dealt with the structural approach, and Kamal Abu Deeb was one of the most prominent modern Arab critics who
sought to establish this integrated approach, and through which this outstanding was studied. It also dealt with the semiotic aspects of the suspended matter, through the book (The Seven poems, A Semiotic / Anthropological Reading of its Texts) by Abdul Malik Murtad. She was exposed to the study of Anwar Abu Swailem in the first chapter of his book: Studies in Pre-Islamic Poetry.
In order for the study to obtain the greatest possible complementarity, it dealt with the outstanding in the light of the theory of reading and interpretation, where it dealt with three aspects that greatly affected the poetry of Antara, the first: slavery and the color node, and the second: the specifications of the names of women in the Arabs, and the third: the formation of the poem and its artistic structure The poem forms within the hierarchical aspects. It is possible to deal with the poet's vision more deeply, dealing with reading a whole poem that gives more illumination to the components of the text and its internal harmony than dealing with the parts and distinctions that do not exceed being a representation of a particular partial idea or characteristic, and concluded with a conclusion in which the results are achieved by the study
|
رقم ISN |
6315 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|