عنوان الإطروحه
اثر القيادة الإدارية على اداء العاملين في مديرية التربية والتعليم في محافظة المفرق
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-16
اسم الطالب
مهند سامح سليمان شواقفه
المشرف
مرعي حسن حمد بني خالد
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
رياض احمد محمد ابازيد
عبد الحكيم اخو رشيده
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
الاداره العامه
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر القيادة الإدارية بأبعادها (التمكين، الاتصالات، الدافعية، التأثير المثالي) وتأثيرها على أداء العاملين بأبعادها (سرعة الانجاز، دقة العمل، حجم العمل، جودة الأداء) في مديرية التربية والتعليم في محافظة المفرق ، حيث تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي؛ كونه الأقرب والأكثر ملاءمة لطبيعة الدراسة المستخدم بها أداة الاستبانة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي تكون من جميع موظفي مديرية التربية والتعليم في محافظة المفرق والبالغ عددهم (102) موظفاً تم اختيارهم بالطريقة الميسرة. وقد تم توزيع (102) استبانة تم استرداد (94) منها. أظهرت النتائج أن درجة القيادة الإدارية في المديرية قد جاءت بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي بلغ (3.36) وأظهرت النتائج أن درجة أداء العاملين جاء بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ (3.55) وقد أظهرت النتائج أن قيمة ((R-square) (0.578 وهي قيمة تفسر ما مقداره (57.80%) من أثر القيادة الإدارية الكبير على أداء العاملين في مديرية التربية والتعليم. وبلغت قيمة الاختبار (F)بلغت (30,0954) وهي قيمة دالة احصائيا. حيث توصل الباحث إلى وجود أثر معنوي لأبعاد القيادة الإدارية ,وأبعاد أداء العاملين في المديرية مجال البحث، وبناءً على ما توصل إليه البحث من استنتاجات، واوصت الدراسة ان تقوم مديرية التربية والتعليم بإعداد كفاءات ذات مواصفات معينة من خلال اثر ابعاد القيادة الإدارية على أداء العاملين، خاصةً أبعاد التمكين والتأثير المثالي على أداء العاملين.
الملخص بالانجليزي
This study aimed at identifying the effect of administrative leadership (with the dimensions of empowerment, communication, and inspirational motivation idealized influence) on the employee's performance (with its dimensions of the speed of achievement, accuracy of work, workload and quality of performance) in the Education Directorate of Education in Mafraq Governorate. The study used the descriptive analytical method for being the most appropriate for the type of the study using a questionnaire for data collection from the study population which included all 102 employees in the Education Directorate of Mafraq Governorate selected according to convenience sampling. The study was executed at the Educational Directorate in Mafraq Governorate 102 questionnaires were dispatched and 94 were collected. The study showed that the administrative leadership in the directorate came with a medium degree, with an arithmetic average of (3.36), and the results showed that the degree of employee performance came in a medium degree with an arithmetic average of (3.55). The results showed that the value of (R-square) (0.578) is a value explains an amount (57.80%) of the impact of the administrative leadership on the performance of employees in the Educational Directorate.and (f) test was(30.0954) The study found that there is an impact of a significant relationship between the two variables, and the presence of a moral effect on the dimensions of the administrative leadership and the dimensions of the performance of the directorate?s employees in the field of study Based on the study in terms of conclusions, the study recommends that the Directorate of Education in Mafraq Governorate .Prepares to make high-quality leading efficiencies through reliance on dimensions of administrative leadership and reinforce the administrative leaderships role in employee performance, especially the stabilizations dimensions of empowerment and the ideal effect on employee performance
رقم ISN
6313
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN