عنوان الإطروحه |
ابن العبري مؤرخا (623 - 685 هـ / 1226 - 1286 م)
|
تاريخ مناقشة الاطروحه |
2020-08-23 |
اسم الطالب |
سعد فرحان حمدان الوادي
|
المشرف |
عليان عبدالفتاح محمد الجالودي |
المشرف المشارك |
|
اعضاء لجنة المناقشة |
انور عوده عواد الخالدي |
عيسى محمود العزام |
|
الكلية |
كلية الاداب والعلوم الانسانية |
القسم |
التاريخ |
الملخص بالعربية |
نتيجة لما شهده القرن السابع هجري/ الثالث عشر ميلادي من أصعب القرون التي عصفت بتاريخ أمتنا، وتمثل ذلك بالغزو الصليبي الذي كان في أوجه ومن ثم الغزو المغولي الهمجي الذي انهال على الأمة بكل همجية وظلم وقسوة، أضيفُ لذلك ما كانت عليه الأحوال السياسية الداخلية من نزاعات بين الملوك والسلاطين، ورغم كل ذلك استطاع ثلة من العلماء الأكابر أن يدونوا التاريخ ويسطروه ليبقى محفوظاً للأجيال اللاحقة وصوناً لتراث الأمة العريق ومنهم المؤرخون السريان الذين وضعوا لهم بصمة في تاريخ بلاد الشام والعراق، حيث عاصر ابن العبري هذه الفترة ودون تاريخها بمنهجية علمية لا تخلو من مؤثرات العاطفة القبلية والدينية، اذ نجد انه يؤرخ بموضوعية وحيادية لكنه يسترسل في أخبار السريان وموطنه ملطية ويعلل ويحلل ويفسر تبعا لما يوثق لتاريخ السريان بشكل مطول.
وكانت هذه المساهمة سببا وراء الاهتمام بمؤلفات ابن العبري، اذ انه وضع السريان في ميزان التاريخ العربي والإسلامي ووضع تصورا محايدا للحروب الفرنجية اذ انه شاهد عيان على ما خلفه الغزو الفرنجي من دمار وهلاك لبلاد الشام، فذكرها بكل مافيها من ظلم وانتهاك لحرمات المسلمين هذا الدور الذي عالجه ابن العبري لم يظهر من فراغ حيث إن إيمانه العميق عقلياً - المتأصل في نفسه جعله يؤرخ لما تيقن واثبت مدى مصداقيته بإيجابية لهذه الممارسات الحية التي وفرت له الحرية في توثيقها وحيادية الجانب، وهو نوع من التأريخ الذي لا يمكن مقارنته باي معلومة سبقت تاريخ ابن العبري إذ أن تدوينه لأي حركة أخرى أو حدث أو خلافة أو دولة كانت تتسم بالمنهج التاريخي المتبع في مصادر التاريخ الإسلامي.
تضمنت الدراسة مقدمة وتمهيد وثلاثة فصول وخاتمة تناول التمهيد نبذة حول السمات الثقافية والفكرية منذ العصر العباسي الأول (132-218هـ/750-833م) الى نهاية الخلافة العباسي (685هـ/1258م)، مع عرض للتطورات السياسية فيها فترة الغزو المغولي، ويتناول الباحث في الفصل الأول تناول الملامح العامةَ في بلاد الشام (685?623هـ/1226- 1286م) وتناول الفصل الثاني تناول ابن العبري (النشأة والتكوين) وتطرقه الى شخصية ابن العبري ومفاصل مسيرته خلال حياته، وخصص الفصل الثالث تناول منهج ابن العبري في الكتابة التاريخية.
وخرجت الدراسة بعدد من النتائج أبرزها أن ابن العبري التزم بمنهجية علمية في وضع مؤلفاته التاريخية تضمن أسس التأريخ الحولي ومتأثرا بالكتابات التاريخية السريانية واليونانية، وأن الصفة التي عرف بها ابن العبري انه شديد الالتزام بتوثيق التاريخ الديني والسياسي للسريان إذ تناوله بإسهاب، وانفرد بتوثيقه للحروب الصليبية بشكل حيادي وأحيانا متأثرا بميول نحو أبناء السريان وملطية، عمل ابن العبري على وضع العرب والمسلمين تحت مسمى واحد مما يعد إشارة على نظرة غير العرب للعرب، وهو ما يعد إشارة لوجود حاجز اجتماعي وسياسي واضح بينهم، وبالتالي فان كتابات ابن العبري تعد مصدرا غنيا لدراسة تاريخ أهل الذمة والسريان بشكل خاص وفترة الحروب الفرنجية من منظور غير العرب.
|
الملخص بالانجليزي |
As a result of the 13th/7th century A.D., one of the most difficult centuries that has ravaged the history of our nation, and this was the crusader invasion that was at its height and then the barbaric Mongol invasion that defeated the nation with all barbarism, injustice and cruelty. In order to preserve the nation's ancient heritage, including syriac historians who made a mark in the history of the Levant and Iraq, ibn al-Hebrew lived in this period and without its history with a scientific methodology that was not devoid of the effects of tribal and religious passion, where we find that it dates objectively and impartially, but it goes on in the news of Syriac and its maltese homeland and explains and analyzes and interpreted according to what documentsthe history of Syria in a lengthyway.
this contribution was the reason for the interest in the writings of Ibn al-Hebrew, as he put Syriac in the balance of Arab and Islamic history and developed a neutral conception of the Crusades, as he is an eyewitness to the destruction and destruction of the Levant, reminding her of all the injustice and violation of the sanctities of Muslims, this role that addressedthe son of Hebrew did not appear from a vacuum since his deep faith Mentally- Which is inherent in himself, he madea history of what he was sure of and proved his credibility positivelyfor this living practitioner, which provided him with the freedom to document it and the neutrality of the aspect, a kind of history thatcannot be compared to any information that preceded the history of ibn al-Hebrew, as his recording ofany othermovement, event, succession or state was characterized by the historical approach adopted in the sources of Islamic history.
To the introduction, preface, three chapters and the conclusion of the preface about the cultural and intellectual features from the first Abbasid era (132-218Ah/750-833AD) to the end of the Abbasid era (685-623 Ah / 1226 -1286 AD) with a presentation of developments The second chapter dealt with the period of the Mongol invasion, the first chapter dealt with the general features of the era of ibn al-Hebrew (685-623 Ah / 1226 -1286 A.D.) and the second chapter dealt with ibn al-Hebrew between genesis and genesis,and the third chapter dealt with ibn al-Hebrew's approach to historical writing.
The study came out with a number of results, most notably that Ibn Al-Hebrew adhered to a scientific methodology in the development of his historical writings that included the foundations of the history of the yearend influenced by the Syriac and Greek historical writings, and that the characteristic that ibn al-Hebrew knew that he is very committed to documenting the religious and political history of The Syriac, as he dealt with it at length, and singled out his documentation of the crusades neutrally neutral in a neutral way. Sometimes influenced by tendencies towards the sons of Syriac and Maltese, Ibn al-Hebrew worked to put Arabs and Muslims under one name, which is a sign of the non-Arab view of Arabs, which is a sign of the existence of a clear social and political barrier between them, that the writings of Ibn al-Hebrew are a rich source of study of the history of the people of Dhimma and Syriac and the period of the Crusades from the perspective of non-Arabs
|
رقم ISN |
6308 |
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN
|
|