عنوان الإطروحه
اثر ذكاء الأعمال على جودة القرارات في الإدارة العليا من خلال جودة البيانات في شركات الاتصالات في الأردن
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-13
اسم الطالب
معاذ سامي ناظم صدقه
المشرف
زياد محمد علي الصمادي
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
مرعي حسن حمد بني خالد
زكريا مطلق الدوري
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة الى تحديد أثر ذكاء الأعمال على جودة القرارات من خلال جودة البيانات في شركات الاتصالات الأردنية، تمثلت ممارسات ذكاء الأعمال بـ (تكامل البيانات، تفاعل ذكاء الأعمال الشفافية، دعم القرار التحليلي والذكي) تكون مجتمع الدراسة من مدراء شركتي أورنج وأمنية في الأردن وبلغ عددهم (152) وتم اختيار عينة مسحية، حيث رفضة شركة زين الإجابة على الاستبيان، وتم توزيع استبانة الكترونية (Microsoft forms) وتم استكمال 100 استبانة صالحة للتحليل الاحصائي، لتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على تساؤلات الدراسة واختبار فرضياتها استخدم الباحث مجموعة من الأساليب الإحصائية كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل المسار. توصلت الدراسة الى وجود انحدار واوساط حسابية أثر لذكاء الأعمال بأبعاده (تكامل البيانات، تفاعل ذكاء الأعمال الشفافية، دعم القرار التحليلي والذكي) على جودة البيانات، ووجود أثر لذكاء الأعمال بأبعاده (تكامل البيانات، تفاعل ذكاء الأعمال الشفافية، دعم القرار التحليلي والذكي) على جودة القرارات، ووجود أثر لجودة البيانات بأبعادها (الدقة، المنفعة، إمكانية الوصول) على جودة القرارات، ووجود أثر لذكاء الأعمال على جودة القرارات من خلال جودة البيانات في شركات الاتصالات في الأردن وبناءً على نتائج الدراسة أوصى الباحث مديرين شركات الاتصالات بضرورة استمرار شركات الاتصالات بتقديم تصاميم بشكل مميز للحصول على أفضل مستوى من الجودة في تقديم المعلومات، ويجب عليهم الالتزام بمبدأ الشفافية بالتعامل مع صانعي القرار فهي اقرب الى خسارة الشركة بحالة الابتعاد عن هذا المبدأ، وضرورة تطبيق ذكاء الأعمال لجميع الشركات في المجتمع حيث أن معظم أرباح الشركات الكبرى تأتي من تطبيق ذكاء الأعمال، والاهتمام بنوعية البيانات حيث أن جودة القرارات تعتمد على جودة البيانات، وعلى الشركات أن تمكن الوصول الآمن للشخص المناسب بالوقت المناسب، وذلك لأن ذكاء الأعمال له دور كبير في زيادة أرباح الشركة.
الملخص بالانجليزي
The aim of this study is to determine the impact of business intelligence on the decision quality in accordance with data quality from Jordanian Telecommunication companies. Business intelligence is presented by data integration, transparency of business intelligence interaction, .and intelligence and analytical decision support. The population of the study consists of 152 managers working in Orange Company and Umniah Company. Electric questionnaires (Microsoft Forms) are distributed on a selected survey sample. Zain company refused to respond to the survey, One hundred (100) questionnaires were answered and received which were valid for statistical analysis In order to meet goals of the study and answer research questions, the researcher used a selected statistical tools like descriptive means, standard deviations, and path analysis. The study Indicates a regression and arithmetic arguments, concluded that business intelligence in all its dimensions (data integration, transparency of business intelligence interaction, and intelligence and analytical decision) have an effect on all dimensions of both data quality and decision quality Also, the study concluded that data quality in all its dimensions (precision, utility, and reachability) has an effect on decision quality. In addition, there is an effect of business intelligence on decision quality based on data quality in Jordanian Telecommunication companies. Based on the study results, the researcher recommends that managers in Telecommunication companies should continue to provide premium designs in order to get the best quality in providing data. Moreover, The need for telecommunications companies to continuously provide information in order to make better decisions and permanently, telecommunications companies should continue to be transparent with decision-makers, as they are closer to losing the company in a case of deviation from this principle, attention to the quality of data as the quality of decisions depends on the quality of the data, on the companies To enable safe access to the right person at the right time, to conduct other studies that include the impact of business intelligence in other dimensions and to test its impact on the quality of decisions, to use data quality dimensions as one of the decision-making models through one or more dimensions according to importance
رقم ISN
6295
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN