عنوان الإطروحه
فاعلية التسويق الالكتروني في الشركات التجارية في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-15
اسم الطالب
جراح حسين محمد المطيري
المشرف
بسام عشوي عرب العون
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
علي زكريا فرحان القرعان
بدر عايد القعيد
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدّراسة لدراسة مستوى فاعلية التسويق الإلكتروني في الشركات التجارية في دولة الكويت من وجهة نظر العملاء والعاملين فيها، وتكونت عينة الدراسة من (237) موظفاً وعميلاً في الشركات التجارية الكويتية،، منهم (123) موظفاً و(114) عميلاً، وتم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطوير استبانة، وتوصلت الدراسة إلى أن فاعلية التسويق الإلكتروني في الشركات التجارية في دولة الكويت من وجهة نظر العملاء والعاملين فيها ككل بدرجة مرتفعة، ولم تظهر النتائج فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة نحو فعالية التسويق الالكتروني من حيث كونهم متلقي الخدمة أو مقدمي الخدمة، وجاء ترتيب المجالات تنازلياً كما يلي: الاحساس بالأمان في التعامل الإلكتروني وكفاءة الرد على العميل إلكترونياً، وسهولة الاتصال الإلكتروني للتسويق، ودرجة الشخصنة في التواصل الإلكتروني، وفعالية التواصل الإلكتروني، وكان أقل المجالات فاعلية مجال التوجه الجيد نحو العميل الكترونياً، ووجدت فروق ذات دلالة احصائية لفعالية التسويق الإلكتروني وكل مجال من مجالات هذه الفعالية (التوجه الجيد نحو العميل الكترونياً، والإحساس بالأمان في التعامل الإلكتروني، كفاءة الرد على العميل الكترونياً، وسهولة الاتصال الإلكتروني للتسويق، ودرجة الشخصنة في التواصل الإلكتروني، وفعالية التواصل الإلكتروني) وجاءت بدرجة مرتفعة. وفي ضوء النتائج التي بينت أن صفحات الموقع الإلكتروني للشركة مرتبة بطريقة واضحة بالنسبة للعميل بدرجة متوسطة، أوصت الدراسة بالاهتمام بالتصميم الشكلي للموقع، والاهتمام بالتنسيق الجيد لمحتوى الموقع مع الانتباه ان تكون عملية التصميم مبينه وفق بيانات مجمعة عن العملاء وأذواقهم، لتضمن عملية الجذب للعميل لدخول الموقع وقضاء أطول وقت ممكن على صفحاته.
الملخص بالانجليزي
The study aimed to determine the effectiveness of e-marketing in commercial companies in the State of Kuwait from the point of view of the clients of these companies and their employees, and the study sample consisted of (237) employees and clients in Kuwaiti commercial companies, of whom (123) employees and (114) customers, and the curriculum was used Descriptive analysis through the development of aquestionnaire, and the study concluded that the effectiveness of e-marketing in commercial companies in the State of Kuwait from the point of view of the clients of these companies and workers in them as a whole is high, and the results did not show differences between the responses of the members of the study sample towards the effectiveness of e-marketing in terms of being a service recipient Or the service providers, and the arrangement came in descending order as follows: a sense of security in electronic dealing and the efficiency of responding to the customer electronically, the ease of electronic communication for marketing, the degree of personalization in electronic communication, and the effectiveness of electronic communication, and the least effective fields were the field of good orientation towards the customer electronically, and found differences Statistical significance between the effectiveness of e-marketing and each field of this activity (good orientation towards the customer electronically, and a sense of ssafety in dealing with Electronic, electronic response to the customer, ease of electronic communication for marketing, the degree of personalization in electronic communication, and the effectiveness of electronic communication). In light of the results that showed that the company?s website pages are arranged in a clear way for the client with an average degree, the study recommended attention to the formal design of the site, and attention to good coordination of the site?s content with attention to the design process being shown according to data collected on customers and their tastes, to ensure the process of attracting the customer to enter the site And spend the longest time possible on its pages
رقم ISN
6283
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN