عنوان الإطروحه
أثر استراتيجية التفاوض على الإدارة بالقيم لدى مديري المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم في لواء الرصيفة في محافظة الزرقاء
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-07-06
اسم الطالب
علي صالح عبد الكريم الخوالده
المشرف
صالح سويلم الشرفات
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
محمدعبود موسى الحراحشة
عمر عبد الرحيم الربابعة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
الإدارة التربوية
الملخص بالعربية
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استراتيجية التفاوض على الإدارة بالقيم لدى مديري المدارس الحكومية في وزارة التربية والتعليم في الأردن، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، وتم تطوير استبانة لجمع البيانات، وتكونت عينة الدراسة من (156) معلماً ومعلمة في المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم في لواء الرصيفة في محافظة الزرقاء، وتم استخدام برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، وبعد تحليل البيانات توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة تطبيق استراتيجية التفاوض لدى مديري المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم في لواء الرصيفة في محافظة الزرقاء متوسطة، وجاءت درجة تطبيق الإدارة بالقيم لدى مديري المدارس الحكومية متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة تطبيق استراتيجية التفاوض لدى مديري المدارس الحكومية تعزى لمتغير الجنس، والخبرة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة لدرجة تطبيق الإدارة بالقيم لدى مديري المدارس الحكومية تعزى لمتغير الخبرة، ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لاستراتيجية التفاوض على الإدارة بالقيم لدى مديري المدارس الحكومية. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بعدة توصيات من أهمها تعزيز دور مديري المدارس الحكومية في الأردن بزيادة الاهتمام بتطبيق استراتيجية التفاوض في إدارة مؤسساتهم التعليمية وذلك من خلال إيجاد مناخ تفاعلي سليم بين المدراء والمعلمين، ومتابعة مديري المدارس عملية تنفيذ القرارات التي تخص مؤسستهم التعليمية بالتشارك مع المعلمين، وتعزيز مهارات الاتصال بين الإدارة والعاملين في المدرسة لإنجاح استراتيجية التفاوض.
الملخص بالانجليزي
This study aimed to identify the impact of negotiation strategy on value-based management among the principals of government schools in the Directorate of Education in the Ruseifeh District in Zarqa Governorate. The researcher used the descriptive analytical method. A questionnaire was developed to collect data. The sample of the study consisted of (156) male and female teachers of government schools at the directorate of education of the Rusaifa district in Zarqa Governorate. The SPSS program was used to analyze the data. After analyzing the data, the study reached several results, including that: The degree of application of the negotiation strategy with the directors of government schools in the Education Directorate in the Ruseifeh district in Zarqa Governorate is medium, and the degree of application of the administration by values to the directors of government schools is medium, and there are statistically significant differences in the estimates of the study sample individuals to the degree of applying the negotiation strategy with the directors of government schools Attributed to the variable of gender, experience, and the presence of statistically significant differences in the estimates of the study sample to the degree of applying values management to government school principals attributed to the variable of experience, and the presence of a statistically significant effect of the negotiation strategy on the management of values among the principals of government schools. In light of the results, the study recommended several recommendations, most notably the necessity of enhancing the role of government school principals in Jordan by increasing interest in implementing the negotiation strategy in managing their educational institutions by creating a sound interactive environment between principals and teachers; the need for school administrators to follow up the process of implementing decisions pertaining to their educational institution in partnership with teachers, and the need to enhance communication skills between management and school personnel to make the negotiation strategy successful
رقم ISN
6276
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN