عنوان الإطروحه
درجة اسهام مصادر التعلم المتوافرة في ايجاد بيئة تعلم وتعليم جاذبة في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-12
اسم الطالب
فهد دهيم فالح الهاجري
المشرف
اديب ذياب سلامه حمادنة
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
هيثم ممدوح قفطان القاضي
محمد فؤاد الحوامدة
الكلية
كلية العلوم التربوية
القسم
المناهج والتدريس/المناهج العامة
الملخص بالعربية
هدفت الدِّراسة إلى التعرف على درجة إسهام مصادر التعلم المتوافرة في إيجاد بيئة تعلم وتعليم جاذبة في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت من وجهة نظر الطلبة، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية فيها باختلاف متغيري الجنس والمستوى الدراسي. ولتحقيق أهداف الدِّراسة تم استخدام المنهج الوصفي وتطبيق الاستبانة كأداة لجمع البيانات بعد التحقق من خصائصها السيكومترية (الصدق والثبات) وملاءمتها للبيئة الكويتية، وتكونت عينة الدِّراسة من (300) طالب وطالبة، منهم (142) طالباً و(158) طالبة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية من مختلف المستويات الدراسية في كلية التربية الأساسية في دولة الكويت، وشكلوا ما نسبته (5%) من مجتمع الدِّراسة.. وأظهرت النتائج أن درجة إسهام مصادر التعلم المتوافرة في إيجاد بيئة تعلم وتعليم جاذبة في كلية التربية الأساسية بدولة الكويت جاءت بمتوسط حسابي (3.38%) وبدرجة تقدير متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة إسهام مصادر التعلم المتوافرة في إيجاد بيئة تعلم وتعليم جاذبة في كلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم على جميع المجالات وفي الأداة مجتمعة تعزى لأثر متغير المستوى الدراسي لصالح طلاب السنة الثالثة والسنة الرابعة فأكثر، في حين لم تظهر فروقاً ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الجنس. وفي ضوء نتائج الدِّراسة أوصى الباحث أوصى بضرورة التنوع في مصادر التعلم لدورها في تنويع طرائق التدريس والتنظيم والوضوح داخل القاعات التدريسية، وبناء العلاقة الشخصية بين الطلبة وأعضاء هيئة التدريس، وبين الطلبة أنفسهم؛ ما يسهم في إيجاد بيئة تعلم جاذبة.
الملخص بالانجليزي
The study aim was to identify the contribution level of learning resources available in the creation of an attractive learning and teaching environment in basic education faculty at Kuwait from students? perspectives. Another objective is to find out if there were statistically significant differences in students? perspectives in light of their gender and university year level. The sample of the study consisted of (300) male and female students (142 male, 158 female) selected using convenient sampling procedures from the different year levels at basic education faculty to represent (5%) of the population of the study. To achieve the objectives of the study, a descriptive study design was employed as a questionnaire was administrated to the sample of the study after the psychometric characteristics (validity and reliability) of the instrument were obtained to be used in the Kuwaiti culture. The results of the study showed that the contribution level of learning resources available in the creation of an attractive learning and teaching environment in basic education faculty at Kuwait was moderate (M=3.38). the results also found statistically significant differences in the contribution level of learning resources available in the creation of an attractive learning and teaching environment in basic education faculty at Kuwait from students? perspectives on the total instrument and the individual domains due to university year level, in favor of 3rd, 4th and more university years students; while no statistically significant differences were found due to gender. Based on these results, the study recommended the use of diversified learning resources for their role in adopting various teaching methods, promoting organization, clarity in the classroom, increasing building social relationships between students and faculty members, and among students themselves; which in turn has significant positive contribution in creating an attractive learning environment
رقم ISN
6269
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN