عنوان الإطروحه
أثر إدارة معرفة العملاء على الفعالية التنظيمية في البنوك الإسلامية العاملة في الأردن : الدور المعدل للتكنولوجيا والاتصالات
تاريخ مناقشة الاطروحه
2020-08-24
اسم الطالب
أحلام مسلم احمد رماضنة
المشرف
غيث ناصر محمد العيطان
المشرف المشارك
اعضاء لجنة المناقشة
وليد مجلي محمد العواودة
فراس جمال الدين الشخشير
الكلية
كلية الاقتصاد والعلوم الادارية
القسم
ادارة الأعمال
الملخص بالعربية
هدفت الدراسة التعرف على أثر إدارة معرفة العملاء على الفعالية التنظيمية في البنوك الإسلامية العاملة في الأردن: الدور المعدل للتكنولوجيا والاتصالات، وتناولت اربعة ابعاد لإدارة معرفة العملاء وهي: المعرفة للعميل والمعرفة من العميل والمعرفة حول العميل والبناء المشترك للمعرفة، كما وبعدين للفعالية التنظيمية وهما: تحقيق الهدف، العمليات الداخلية، واعتمدت الدراسة التكنولوجيا والاتصالات كمتغير معدل. تكون مجتمع الدراسة من (462) موظفاً من العاملين في البنوك الإسلامية العاملة في الأردن (البنك الاسلامي الاردني، البنك العربي الاسلامي الدولي، وبنك صفوة الاسلامي)، وقد تم الاعتماد على أسلوب العينة الهادفة الميسرة. حيث وزع (210) إستبانة وحلل (169) إستبانة صالحة، بالإستعانة بمجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليل بيانات الدراسة، منها أسلوب تحليل الانحدار المتعدد والهرمي. توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة معرفة العملاء على الفعالية التنظيمية، وكذلك وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتكنولوجيا والاتصالات في تحسين أبعاد ادارة معرفة العملاء وابعاد الفعالية التنظيمية في البنوك الاسلامية العاملة في الاردن. وفي ضوء النتائج اقترحت الباحثة مجموعة من التوصيات للبنوك الاسلامية العاملة في الاردن من ابرزها، الاهتمام بإمتلاك احدث البيانات والمعلومات الكافية عن العملاء الحاليين في، الحاجة الى توفير قنوات اتصال تساعد العملاء على ايصال مقترحاتهم ومشاكلاتهم، وكذلك استمرارية الاجتماعات مع العملاء لمعرفة احتياجات ورغبات، والحاجة الى ايجاد قنوات اتصال باتجاهين لتبادل الافكار والاقتراحات بشكل مستمر لتحديد رغبات واحتياجات العملاء.
الملخص بالانجليزي
The study aims to analyze the impact of customer knowledge management on organizational effectiveness in Islamic Banks operating in Jordan: the modifying role of technology and communications. It aimed to identify the relative importance of managing customer knowledge of its dimensions (Knowledge of the customer, Knowledge from the customer, Knowledge about the customer, joint construction of knowledge), and the study is based on two dimensions of organizational effectiveness: (achieve the goal, internal processes). In the present study, technology and communication serve as the mediating variable The study?s population consists from 462 employees. Those employees were selected from several Islamic banks in Jordan (i.e. Islamic Bank of Jordan, Arab Islamic International Bank, and Safwa Islamic Bank). 210 Questionnaire forms were distributed. (169) valid questionnaires forms were analyzed. The researcher used several statistical methods to analyze the collected data, including the method of multi-regression analysis and hierarchical regression analysis. Several results were reached. For instance, there is a statistically significant effect at the significance level of ??0.05) to manage customer knowledge of its dimensions (knowledge of the customer, knowledge from the customer, knowledge about the customer, the joint construction of knowledge) on the organizational effectiveness of its dimensions (achieve the goal, internal processes). It was found that there is a statistically significant effect -at the level of significance ??0.05- for technology and communication on improving the dimensions of customer knowledge management and the dimensions of organizational effectiveness in Islamic banks operating in Jordan. In light of the findings, the researcher suggested a set of recommendations that could help the Islamic banks operating in Jordan to raise the level of customer knowledge management, Organizational effectiveness, technology and communications. The researcher recommends paying attention to the latest data and information about current customers, the need to provide channels of communication to help customers communicate their suggestions and problems. The researcher recommends holding regular meetings with customers to identify their needs and desires, the need to find channels of communication two directions to exchange ideas and suggestions continuously to identify the wishes and needs with customers at The Islamic Bank of Jordan
رقم ISN
6242
للحصول على الرسالة كملف يرجى تزويد المكتبة برقم ISN